این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فصلنامه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران، جلد ۲۱، شماره ۲، صفحات ۱۳۴-۱۴۰

عنوان فارسی مقایسه میزان مهارت های تفکر انتقادی دانشجویان ترم اول و ترم آخر مقطع کارشناسی پیوسته رشته های منتخب دانشگاه های علوم پزشکی شهر تهران
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: کسب "مهارت­های تفکر انتقادی (Critical thinking skills)" در آموزش علوم پزشکی به عنوان هدف غایی آموزش به حساب می­آید. هدف از انجام این پژوهش، تعیین و مقایسه میزان مهارت­های تفکر انتقادی دانشجویان ترم اول و ترم آخر مقطع کارشناسی پیوسته رشته‌های پرستاری، مامایی و کاردرمانی دانشگاههای علوم پزشکی شهر تهران در سال تحصیلی 1385 – 1384 بود.روش بررسی: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی– مقایسه­ای است. در این پژوهش، 426 نفر دانشجوی ترم اول و ترم آخر مقطع کارشناسی پیوسته پرستاری، مامایی و کاردرمانی که در دانشگاه­های علوم پزشکی شهر تهران در سال تحصیلی 85- 1384 مشغول به تحصیل بودند، به روش سرشماری انتخاب شدند و برگه اطلاعات دموگرافیک و پرسش­نامه "آزمون مهارتهای تفکر انتقادی کالیفرنیا فرم ب" را تکمیل نمودند. یافته­ها: بین نمره کل تفکر انتقادی دانشجویان ترم اول با دانشجویان ترم آخر در رشته پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و همچنین رشته مامایی دانشگاه علوم پزشکی ایران تفاوت معنی­داری وجود داشت (به ترتیب 04/0p< و 03/0p<). اما درنمرات سایر گروه­ها تفاوت معنی­داری مشاهده نشد. همچنین نمره کل تفکر انتقادی دانشجویان، در رشته­های تحصیلی و دانشگاه­های مختلف با یکدیگر تفاوت معنی­داری نداشت. نتیجه گیری:یافته های این پژوهش نشان می­دهد افزایش قابل ملاحظه­ای در میزان "مهارتهای تفکر انتقادی" دانشجویان ترم آخر صورت نگرفته است که علت آن می­تواند عدم توجه کافی به آموزش "مهارت­های تفکر انتقادی" در طی دوران تحصیل باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تفکر انتقادی، دانشجویان، ویژگی‌های فردی

عنوان انگلیسی Comparing critical thinking skills of first- and last-term baccalaureate students of nursing, midwifery and occupational therapy of medical Universities of Tehran city
چکیده انگلیسی مقاله Background: Mastery in critical thinking skills is the ultimate goal of learning in medical education. This study was conducted to determine and compare critical thinking skills of first- and last-term baccalaureate students of nursing, midwifery and occupational therapy among medical Universities of Tehran city in 2006. Materials and Methods: This descriptive- comparative study was performed on 426 freshman and senior students of three medical Universities of Tehran city, including Shaheed Beheshti, Tehran and Iran. The students were completed a demographic form and California Critical Thinking Skills Test (Form B) . Results : There was a significant difference between total critical thinking scores of the first- and last-term students of nursing and midwifery in Shaheed Beheshti and Iran Universities ((p< 0.04 and P< 0/03, respectively), while there was no significant difference in other groups. In addition, no significant difference was found in total critical thinking scores of students at different disciplines and Universities. Conclusion: This study showed no significant increase in critical thinking skills of senior students. This may be due to lack of pay attention to education of critical thinking skills in Universities.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Critical thinking skills, Students, Personal characteristics

نویسندگان مقاله ک ژال خدامرادی | kajal khodamoradi
tehran medical branch, islamic azad university, tehran, iran
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد پزشکی تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی پزشکی تهران (Islamic azad university of tehran medical sciences)

منصوره سید ذاکرین | mansoureh seyed zakerin
shahid beheshti university of medical sciences, tehran, iran
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)

مرضیه شهابی | maziyeh shahabi
shahid beheshti university of medical sciences, tehran, iran
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)

فریده یغمایی | farideh yaghmaie
shahid beheshti university of medical sciences, tehran, iran
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)

حمید علوی مجد | hamid alavi majd
shahid beheshti university of medical sciences, tehran, iran
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://www.iau-tmuj.ir/browse.php?a_code=A-10-1-347&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانپرستاری
نوع مقاله منتشر شده تحلیلی/مقطعی/توصیفی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات