این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فصلنامه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران، جلد ۲۱، شماره ۱، صفحات ۳۸-۴۳

عنوان فارسی بررسی مقایسه‌ای عوامل بازدارنده و تسهیل کننده آموزش بالینی اثربخش از دیدگاه دانشجویان و مربیان پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد مراغه، سال ۱۳۸۸
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف : در ایران کمتر در مورد دیدگاه دانشجویان و مربیان پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی در مورد عوامل بازدارنده و تسهیل کننده آموزش بالینی اثربخش مطالعه­ای صورت گرفته است. هدف این مطالعه مقایسه دیدگاه دانشجویان و مربیان پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی در مورد عوامل تسهیل کننده و بازدارنده آموزش بالینی اثربخش است. روش بررسی : در یک مطالعه توصیفی-مقایسه­ای تمامی دانشجویان پرستاری ( 121 نفر) و مربیان پرستاری (21 نفر) دانشگاه آزاد اسلامی واحد مراغه بررسی شدند. برای جمع­آوری داده­ها از پرسش­نامه استفاده شد. جهت تعیین اعتبارپرسشنامه از اعتبار محتوی و جهت پایایی ابزار از روش ثبات درونی (آلفای کرونباخ) استفاده شد. پرسش­نامه­ها با روش خود گزارش­دهی تکمیل شد. تحلیل داده­ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS ویرایش 13 و آزمون من- ویتنی U انجام گرفت. یافته ­ ها: از دیدگاه 21 مربی و 121 دانشجو عوامل تسهیل کننده و بازدارنده در ابعاد خصوصیات فردی دانشجویان ومربیان، محیط بالین، برنامه­ریزی آموزش و ارزشیابی بالینی نقش مهمی در آموزش بالینی اثربخش داشتنند. بین دیدگاه دانشجویان و مربیان پرستاری در مورد عوامل تسهیل کننده آموزش بالینی اثربخش تفاوت آماری معنی­داری وجود داشت (03/0= p ). از سوی دیگر، بین دیدگاه دانشجویان و مربیان پرستاری در مورد عوامل بازدارنده آموزش بالینی اثربخش تفاوت آماری معنی­داری وجود نداشت (08/0= p ). نتیجه ­ گیری : این یافته­ها نشان دهنده اهمیت عوامل تسهیل کننده و بازدارنده آموزش بالینی از دیدگاه مربیان و دانشجویان پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی است. توجه به این عوامل می­تواند نقش مهمی در بهبود کیفیت آموزش بالینی دانشجویان پرستاری داشته باشد .
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Comparison the viewpoint of nursing students and their trainers regarding preventing and facilitating factors of effective clinical teaching in Islamic Azad University, Marageh Branch
چکیده انگلیسی مقاله Background: There is few studies in Iran investigated the viewpoint of nursing students and their trainers regarding preventing and facilitating factors of effective clinical teaching in Islamic Azad University. The aim of the present study was to compare the viewpoint of nursing students and their trainers regarding preventing and facilitating factors of effective clinical teaching. Materials and methods: In a descriptive-comparative study, all nursing students (n= 121) and clinical trainers (n= 21) of Islamic Azad University, Maragheh Branch were participated. Data were gathered by a questionnaire. Validity and reliability of questionnaire was determined by content validity and internal consistency (Cronbach’s alpha), respectively. Questionnaires were completed with self-report method. Data analysis was conducted with SPSS,13 software by Mann- Whitney U test. Results: 21 trainer and 121 students considered facilitating and preventing factors as important factors for effective clinical teaching. There were statistical differences between nursing students and nursing trainers viewpoints regarding facilitating factors of effective clinical teaching (p= 0.003). In other hand, there were no statistical differences between nursing students and nursing trainers viewpoints regarding preventing factors of effective clinical teaching (p= 0.08). Conclusion: These findings demonstrate the importance of facilitating and preventing factors of effective clinical teaching from the viewpoints of nursing students and trainers of Islamic Azad University. Attention to this factors have important role in improvement of clinical education of nursing students.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمد صاحب الزمانی | mohammad sahebzamani
tehran medical branch, islamic aazd university, tehran, iran
دانشگاه آزاداسلامی واحدپزشکی تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی پزشکی تهران (Islamic azad university of tehran medical sciences)

آسیه سلحشوران فرد | asiyeh salahshooran fard
tehran medical branch, islamic aazd university, tehran, iran
دانشگاه آزاداسلامی واحدپزشکی تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی پزشکی تهران (Islamic azad university of tehran medical sciences)

علیرضا اکبرزاده | alireza akbarzadeh
, shahid beheshti university, tehran, iran
دانشگاه شهید بهشتی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)

رباب محمدیان | robab mohammadian
islamic aazd university, maragheh, iran
دانشگاه آزاداسلامی واحد مراغه
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی مراغه (Islamic azad university of maragheh)


نشانی اینترنتی http://www.iau-tmuj.ir/browse.php?a_code=A-10-155-1&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده مدیریت آموزشی
نوع مقاله منتشر شده تحلیلی/مقطعی/توصیفی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات