این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
رویش روانشناسی، جلد ۹، شماره ۲، صفحات ۱۵-۲۶

عنوان فارسی مروری بر مداخلات مبتنی بر ذهن‌سازی و کارکرد تأملی والدینی(PRF)؛ مقدمه‌ای بر معرفی روش‌های نوین
چکیده فارسی مقاله در سال‌های اخیر پژوهش‌های بسیاری در زمینه توانایی ذهن‌سازی و نقش کارکرد تأملی والدینی در بروز انواع اختلالات روان­شناختی انجام گرفته است. این توانایی حکایت از فهم و درک والدین از وضعیت روانی کودک داشته که در نهایت باعث می‌شود کودک نیز در طول رشد به این توانایی دست یابد. در این مطالعه، مروری بر مداخلات مبتنی بر نظریه ذهن‌سازی، مطالعات تجربی در زمینه کارکرد تأملی، به ویژه نقش توانایی ذهن‌سازی والدین بر اختلالات و مشکلات رفتاری کودکان خواهیم داشت. به این منظور، مقالات در دسترس تا پیش از سال 2019 و با رعایت معیارهای ورود و خروج، مورد مطالعه قرار گرفتند. عبارت‌های ذهن‌سازی، کارکرد تأملی، کارکرد تأملی والدینی، مداخلات مبتنی بر ذهن‌سازی در پایگاه‌های معتبر مقالات علمی جستجو شد. در نهایت مقالات استخراج شده مورد مطالعه قرار گرفته و نقاط اشتراک و افتراق آنها مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ذهن‌سازی، کارکرد تأملی والدینی، مداخلات مبتنی بر ذهن‌‌سازی

عنوان انگلیسی A Review of mentalization and parental reflective function (PRF) based interventions, Introduction to Innovative Methods
چکیده انگلیسی مقاله In recent years many studies have been done in the field of the ability of mentalization and parental reflective function  and its role in the development of different kinds of psychological disorders.  The ability of mentalization shows parents' understanding of their child's mental state which will ultimately lead to the acquiring of this ability by the child during his or her development. This study is a review of the interventions based on mentalization, empirical studies in the field of parental reflective function, and especially the role of parental mentalization ability on children's disorders and problematic behavior. For this reason, all the available articles until 2019 considering the inclusion and exclusion criteria has been studied. The phrases mentalization, reflective function, parental reflective function, and interventions based on mentalization have been searched for in reliable databases of scientific articles. Eventually, the collected articles has been studied and the similarities and differences between them has been discussed.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله ولاء موسوی | Walaa Musawi
Ph.D in Health Psychology, University of Tehran, Tehran, Iran
دکتری تخصصی روانشناسی سلامت، دانشگاه تهران، تهران، ایران

هادی بهرامی احسان | Hadi Bahrami Ehsan
Professor, Department of Psychology,University of Tehran, Tehran, Iran
استاد، گروه روانشناسی دانشگاه تهران، تهران، ایران

رضا رستمی | Reza Rostami
Professor, Department of Psychology,University of Tehran, Tehran, Iran
استاد، گروه روانشناسی دانشگاه تهران، تهران، ایران

مهدی رضا سرافراز | Medireza Sarafraz
Assistant Professor, Department of Psychology, University of Shiraz, Shiraz, Iran
استادیار، گروه روانشناسی دانشگاه شیراز، شیراز، ایران


نشانی اینترنتی http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-2334-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/869/article-869-2395951.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی تحولی
نوع مقاله منتشر شده مروری سیستماتیک
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات