این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
رویش روانشناسی
، جلد ۹، شماره ۲، صفحات ۲۷-۳۸
عنوان فارسی
واکاوی دلالتهای قوانین و اصول فیزیک کوانتوم در حوزه استعدادیابی(نظریه کوانتومی استعداد)
چکیده فارسی مقاله
مسئله استعدادیابی یکی از مباحث مهم در حوزه آموزشی و پژوهشی است که همیشه به عنوان دغدغهای برای نظامهای آموزشی مطرح بوده است. بررسی مسائل شناسایی و هدایت دانشآموزان مستعد میتواند بخش عظیمی از فعالیتهای مجریان و دستاندرکاران را روشن و شفاف نماید، تا رسالت خود را به نحو احسن انجام دهند؛ از سوی دیگر، فیزیک کوانتوم همواره در مسائل آموزشی بهکاررفته و در تبیین مسائل آموزشی و تربیتی بسیار اثربخش بوده است. هدف این پژوهش بررسی دلالتهای قوانین و اصول فیزیک کوانتوم در حوزه استعدادیابی دانشآموزان بود. در این مطالعه با توجه به ماهیت پژوهش از روش کیفی جستارنظرورزانه استفاده شد. در این پژوهش ضمن بررسی مفاهیم فیزیک کوانتومی همچون دوگانگی موجی-ذرهای، عدم قطعیت هایزنبرگ، اصل مکملیت بور، گربه شرودینگر، کل انگاری و پدیده تداخل(سازنده/ویرانگر) به تبیین مسائل حوزه شناسایی و هدایت دانشآموزان با استعداد پرداخته شد. یافتههای پژوهش نشان داد که دوگانگی موجی-ذرهای بر آگاهسازی و تحریک حوزه استعدادی یادگیرندگان، مسئله عدم قطعیت هایزنبرگ، اندازهگیری بور، شرودینگر بر استفاده از چندین ابزار ومنابع جهت شناسایی، شناسایی در موقعیت خاص استعداد و مشاهده دقیق یادگیرندگان در محیطهای مختلف، مسئله کل انگاری بر خروج از نگاه کلی به حوزه استعدادی ونگاه ریزبینانه به آن دلالت دارد و همچنین پدیده تداخل ناظر بر ایجاد موقعیت مشارکت یادگیرندگان با حوزه استعدادی مشترک و توجه به نحوه رفتارهایمان در برخورد با دانشآموزان با استعداد، است
کلیدواژههای فارسی مقاله
شناسایی، هدایت، استعداد برتر، فیزیک کوانتوم، دانشآموزان.
عنوان انگلیسی
Exploring the implications of the laws and principles of quantum physics in the field of talent (quantum theory of talent)
چکیده انگلیسی مقاله
The issue of talent-discovering is one of the most important issues in the field of education and research that has always been a concern for educational systems. Studying the issues of identifying and guiding talented students can illuminate a large part of the activities of the executors and practitioners in order to accomplish their mission effectively. On the other hand, quantum physics has always been used in educational matters and has been very effective in explaining educational issues. The purpose of this study was to investigate the implications of the laws and principles of quantum physics in the field of student talent-discovering. In this study, due to the nature of the research, the qualitative method of commentary search was used. In this research, while exploring the concepts of quantum physics such as wave/particle dichotomy, Heisenberg uncertainty, Bohr's complementary principle, Schrödinger's cat, holism, and interfering (constructive/destructive) phenomena, the problems of identifying and guiding talented students were addressed. The findings showed that wave/particle dichotomy implies the awareness and stimulation of learners' talent; Heisenberg uncertainty problem, Bohr measurement, and Schrödinger implies the use of several tools and resources for identification, identification in the specific talent location and accurate observation of learners in different environments; The issue of holism implies a departure from the general view to the talent domain and have a subtle look to it; and also the phenomenon of observer interference implies the creating a collaborative learning environment for learners with the same talent fields and paying attention to how we behave towards talented students.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
محمد علی پور | Mohammad Alipour
Ph.D. Student in Curriculum, Educational Science Department, University of Birjand, southern Khorasan, Iran.
دانشجوی دکترای برنامه ریزی درسی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه بیرجند، خراسان جنوبی، ایران.
محسن آیتی | mohsen ayati
Associate Professor, Educational Science Department, University of Birjand, southern Khorasan, Iran.
دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه بیرجند، خراسان جنوبی، ایران.
امیر علی پور شهربابک | Amir Alipour shahrbabak
M. S. in Solid State Physics, education teacher.
کارشناس ارشد فیزیک حالت جامد ، دبیر فیزیک آموزش وپرورش شهر بیرجند
نشانی اینترنتی
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-1695-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/869/article-869-2395952.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانشناسی تربیتی
نوع مقاله منتشر شده
تحلیلی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات