این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
رویش روانشناسی
، جلد ۹، شماره ۲، صفحات ۴۷-۵۶
عنوان فارسی
پیشبینی انگیزه پیشرفت دانش آموزان دختر بر اساس کمالگرایی و ویژگیهای شخصیتی مادران
چکیده فارسی مقاله
پژوهش حاضر با هدف پیشبینی انگیزه پیشرفت دانش آموزان دختر بر اساس کمالگرایی و ویژگیهای شخصیتی مادران انجام شد. روش پژوهش توصیفی- همبستگی بود. بدین منظور تعداد 384 نفر از بین کلیه دانش آموزان دختر دوره متوسطه اول شهر تهران در سال تحصیلی 97-1396به شیوه نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. جهت جمعآوری اطلاعات از پرسشنامههای انگیزش پیشرفت هرمنز (1987)، کمالگرایی فراست (1990) و پنج عاملی نئو کاستا و مککری (1987) استفاده شد. بهمنظور نجزیه و تحلیل دادهها از آزمون رگرسیون چند متغیره به روش گام به گام استفاده شد. یافتههای حاصل از تحلیل دادهها نشان داد که ابعاد کمالگرایی مادر به میزان 5/56 درصد از انگیزه پیشرفت دانش آموزان دختر را پیشبینی میکنند که بیشترین سهم به ترتیب مربوط به مؤلفه تردید نسبت به اعمال، مؤلفه استانداردهای فردی، انتقاد والدین، نگرانی در مورد اشتباهات و نظم و ترتیب بود. از این میان مؤلفههای تردید نسبت به اعمال، انتقاد والدین و نگرانی در اشتباهات بهصورت منفی و مؤلفههای استانداردهای فردی و نظم و ترتیب بهصورت مثبت در پیشبینی انگیزه پیشرفت سهم داشتند؛ همچنین مؤلفه انتظار والدین سهم معناداری در پیشبینی مدل نداشت. همچنین، مؤلفههای شخصیت مادر به میزان 6/46 درصد از انگیزه پیشرفت دانش آموزان دختر را پیشبینی میکنند که بیشترین سهم به ترتیب مربوط به مؤلفههای باوجدان بودن، انعطافپذیری، دلپذیر بودن، رواننژندی و برونگرایی بود. از این میان تنها مؤلفه رواننژندی بهصورت منفی در پیشبینی انگیزه پیشرفت سهم داشت.
کلیدواژههای فارسی مقاله
انگیزه پیشرفت،کمالگرایی،ویژگیهای شخصیتی،دانش آموزان.
عنوان انگلیسی
Prediction of the Female Students' Achievement Motivation Based on Mothers' Perfectionism and Personality Traits
چکیده انگلیسی مقاله
The purpose of this study was to predict female students' achievement motivation based on mothers' perfectionism and personality traits. The study was carried out using descriptive-correlational method. To this purpose, of all the female students in the first round high schools of Tehran city and their parents in the academic year 2018-2019, 384 cases were selected as the statistical sample using multi-stage cluster sampling method. In order to collect data, Herman's Achievement Motivation Scale (1987), Frost's Perfectionism Scale (1990), and NEO Five-Factor Inventory (NEO-FFI, Costa & McCrae, 1997) were used. The collected data were analyzed using multiple stepwise regression analysis. The results of data analysis showed that maternal perfectionism dimensions predict 65.5 % of female students' achievement motivation. The greatest contribution is related to casting doubt over the action, individual standards, parent's criticism, concerns about mistakes, and order components, respectively. Meanwhile, casting doubt over the action, parent's criticism, and concerns about mistakes negatively, and individual standards and order positively contributed to the prediction of achievement motivation. Moreover, parental expectation component had no significant contribution to the model prediction. Additionally, mother's character components predict 46.6% of the female students' achievement motivation; and conscientiousness, flexibility, agreeableness, neuroticism, and extraversion made the greatest contribution, respectively. Of these, only neuroticism negatively contributed to the prediction of achievement motivation.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مریم ترکمن | Mryam Torkaman
M. A of Personality Psychology, Islamic Azad University, Tehran North Branch, Tehran, Iran.
کارشناس ارشد روانشناسی شخصیت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، تهران، ایران.
حجت الله مرادی | Hojatallah Moradi
Assistant Professor, Imam Hossein University of Technology, Tehran, Iran
استادیار، دانشگاه جامع امام حسین (ع)، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-1812-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/869/article-869-2395954.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانشناسی تربیتی
نوع مقاله منتشر شده
کاربردی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات