این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
رویش روانشناسی
، جلد ۹، شماره ۲، صفحات ۶۵-۷۲
عنوان فارسی
بررسی نقش ارضاء نیازهای بنیادین روانشناختی و خودشفقت ورزی در پیش بینی قلدری دانش آموزان دبیرستانی
چکیده فارسی مقاله
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش ارضاء نیازهای بنیادین روانشناختی و خود شفقتورزی در پیشبینی قلدری دانش آموزان دبیرستانی بود. روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان پسر و دختر دوره متوسطه دوم شهر تهران در سال تحصیلی 98-1397 به تعداد 224400 نفر بودند. حجم نمونه با استفاده از جدول کرجسی و مورگان، 380 نفر برآورد شد و به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. جهت گرداوری اطلاعات از پرسشنامهی قلدری (پاچین و هیندوجا، 2011)، مقیاس ارضای نیازهای روانی بنیادی (لاگاردیا و همکاران، 2000) و مقیاس خود شفقتورزی (نف، 2003) استفاده شد. نتایج با استفاده از روش ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه به روش همزمان تجزیه و تحلیل شد. یافتهها نشان داد که خود شفقتورزی با قلدری رابطه منفی و معناداری داشت. از بین نیازهای بنیادین روانشناختی، ارتباط با دیگران و خودمختاری با قلدری رابطه منفی و معناداری داشت. درحالیکه بین شایستگی و قلدری رابطه معناداری مشاهده نشد. خود شفقتورزی، ارتباط با دیگران و خودمختاری بهطور معناداری قلدری را در دانش آموزان پیشبینی نمودند. با توجه به نتایج پژوهش حاضر پیشنهاد میشود که مداخلات روانشناختی و آموزشی مبتنی بر ارتقاء خود شفقتورزی و ارضاء نیازهای بنیادین روانشناختی بهمنظور کاهش قلدری دانش آموزان برگزار شود
کلیدواژههای فارسی مقاله
نیازهای بنیادین روانشناختی، خودشفقت ورزی، قلدری
عنوان انگلیسی
The role of satisfying basic psychological needs and self-compassion in predicting bullying in high school students
چکیده انگلیسی مقاله
The purpose of the present study was to investigate the role of satisfying basical psychological needs and self-compassion in predicting bullying in high school students. The research method is descriptive-correlational. The statistical population consisted of all male and female high school students in Tehran in the academic year of 1398-98 that were 224400 people. The sample size was estimated 380 using Krejcie and Morgan table and were selected by cluster random sampling. Data were collected using the Bullying Questionnaire (Pachin & Hinduja, 2011), the Psychological Needs Satisfaction Scale (Lagardia et al. 2000) and the Self-Compassion Scale (Nephi, 2003). The results were analyzed using Pearson correlation coefficient and multiple regression analysis with Enter method. The results showed that self-compassion has a negative and significant relationship with bullying. Among the basic psychological needs, communication with others and autonomy have a significant negative relationship with bullying. However, there was no significant relationship between competence and bullying. Self-compassion, communication with others, and autonomy significantly predict bullying in students. Based on the findings of the present study, it is suggested that psychological and educational interventions based on promoting self-compassion and satisfying basic psychological needs be conducted to reduce bullying in students.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Basic Psychological Needs, Self-Compassion, Bullying
نویسندگان مقاله
نسرین خدمتی | Nasrin Khedmati
M. A. in Educational Psychology, Islamic Azad University, Islamshahr Branch
کارشناس ارشد،گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر
نشانی اینترنتی
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-1876-3&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/869/article-869-2395956.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانشناسی بالینی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات