این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله زنان، مامایی و نازایی ایران، جلد ۲۲، شماره ۱۲، صفحات ۸۰-۹۰

عنوان فارسی مقایسه تأثیر آموزش مبتنی بر بیمار استاندارد شده و سخنرانی با بازخورد بر صلاحیت بالینی ماماها در مشاوره غربالگری ناهنجاری‌های جنینی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: مشاوره غربالگری ناهنجاری جنینی، از جمله وظایف ماماها طبق دستورالعمل غربالگری ناهنجاری‌های جنینی می‌باشد. از‌ آنجایی ‌که ارتقاء صلاحیت بالینی ماماها از طریق سیستم آموزش کارآمد با روش‌های نوین آموزشی بسیار مورد توجه و ضروری است؛ لذا مطالعه حاضر با هدف مقایسه تأثیر آموزش مبتنی بر بیمار استاندارد شده و سخنرانی با بازخورد بر صلاحیت بالینی ماماها در مشاوره غربالگری ناهنجاری‌های جنینی انجام شد. روش‌کار: این مطالعه مداخله‌ای از نوع کارآزمایی بالینی تصادفی شده در سال 1397 بر روی 67 نفر از ماماهای دارای پروانه در مشهد انجام شد. افراد به دو گروه آموزشی مبتنی بر بیمار استاندارد شده و سخنرانی با بازخورد تخصیص یافتند. بعد از انجام پیش‌آزمون، یک برنامه آموزشی 4 ساعته برای هر گروه برگزار شد و صلاحیت بالینی ماماها 2 هفته بعد از آموزش با پرسشنامه و چک‌لیست پژوهشگر ساخته سنجش صلاحیت بالینی ارزیابی گردید. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار آماری SPSS (نسخه 16) و آزمون‌های تی مستقل، تی زوجی، من‌ویتنی و کای اسکوئر دقیق انجام شد. میزان p کمتر از 05/0 معنی‌دار در نظر گرفته شد. یافته‌ها: تغییرات میانگین نمره کل صلاحیت بالینی 2 هفته پس از مداخله در مقایسه با قبل از مداخله در هر دو گروه معنی‌دار بود (001/0>p). میانگین نمره کل صلاحیت بالینی قبل از مداخله (711/0=p) و 2 هفته پس از مداخله (412/0=p) در دو گروه اختلاف آماری معنی‌داری نداشت. نتیجه‌گیری: هر دو روش آموزشی مبتنی بر بیمار استاندارد شده و سخنرانی با بازخورد در ارتقاء صلاحیت بالینی ماماها در مشاوره غربالگری ناهنجاری‌های جنین مؤثر است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The effects of Standardized Patient-based teaching and Feedback lecture on midwifes’ clinical competence in counseling of fetal disorders screening
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Fetal abnormality screening counseling is one of the duties of midwives according to fetal abnormality screening guidelines. Since promotion of midwives' clinical competence through efficient training system with modern educational methods is very important and necessary, therefore, this study was performed with aim to compare the effect of standardized patient-based training and feedback lecture on midwives' clinical competence in counseling of fetal abnormality screening. Methods: This interventional randomized clinical trial was conducted on 67 licensed midwives in Mashhad in 2018. The subjects were divided into two groups of standardized patient-based training groups and feedback lecture. After doing the pre-test, a 4-hour training program was conducted for each group, and midwives' clinical competence was assessed two weeks after training, using a questionnaire and a researcher-made questionnaire of clinical competency assessment. Data were analyzed by SPSS software (version 16) and using independent t-test, paired t-test, Mann-Whitney and Chi-square tests. P
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مریم جاویدی صرافان | Maryam Javidi Sarafan
M.Sc. Student in Midwifery, School of Nursing and Midwifery, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran.
دانشجوی کارشناسی ارشد مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.

مهین تفضلی | Mahin Tafazoli
Assistant Professor, Department of Midwifery, Nursing and Midwifery Care Research Center, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran.
استادیار گروه مامایی، مرکز تحقیقات مراقبت‌های پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.

دکتر طلعت خدیوزاده | Talat Khadivzadeh
Assistant Professor, Department of Midwifery, Nursing and Midwifery Care Research Center, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran.
استادیار گروه مامایی، مرکز تحقیقات مراقبت‌های پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.

سید رضا مظلوم | Seyed Reza Mazloum
Lecturer, Department of Nursing, Nursing and Midwifery Care Research Center, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran.
مربی گروه پرستاری، مرکز تحقیقات مراقبت‌های پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.

دکتر مرضیه لطفعلی‌زاده | Marzieh Lotfalizadeh
Associate Professor, Department of Obstetrics and Gynecology, Faculty of Medicine, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran.
دانشیار گروه زنان و مامایی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.


نشانی اینترنتی http://ijogi.mums.ac.ir/article_15556.html
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/14/article-14-2396550.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده en
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده اصیل پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات