این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های حفاظت آب و خاک، جلد ۲۲، شماره ۶، صفحات ۱۸۷-۲۰۱

عنوان فارسی بررسی آزمایشگاهی تاثیر نصب تیغه متصل به تکیه گاه پل بر آبشستگی موضعی و الگوی جریان
چکیده فارسی مقاله چکیده: در پژوهش حاضر، عملکرد تیغه ی متصل به تکیه گاه و تاثیر پارامتر های مربوط به آن از جمله ارتفاع تیغه و زاویه ی نصب آن در کاهش آبشستگی موضعی پیرامون تکیه گاه پل مورد بررسی قرار گرفت. نتایج تحقیق نشان داد که پارمترهای طراحی تیغه از جمله زاویه ی نصب و ارتفاع تیغه، تاثیر قابل ملاحظه ای بر میزان کاهش آبشستگی موضعی پیرامون تکیه گاه پل دارد به طوری که با افزایش ارتفاع تیغه، عملکرد آن در کاهش آبشستگی موضعی پیرامون تکیه گاه بهبود می یابد. همچنین نتایج نشان داد زاویه ی نصب 40 درجه ی تیغه مناسب ترین زاویه ی نصب می باشد. در ادامه ی پژوهش مولفه های سه بعدی سرعت جریان پیرامون تکیه گاه در حالت نصب تیغه با استفاده از سرعت سنج الکترومغناطیس تعیین و برای رسم الگوی جریان مورد استفاده قرار گرفتند. بررسی الگوی جریان در حالت نصب تیغه ی متصل به تکیه گاه نشان داد، این سازه با ایجاد منطقه ی کم سرعت پیرامون تکیه گاه و مهار گرداب های اولیه، نقش موثری در کاهش آبشستگی موضعی دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تیغه، تکیه گاه پل، آبشستگی موضعی، الگوی جریان،

عنوان انگلیسی Experimental investigation of effect of attached vane installing on bridge abutment local scour and flow pattern
چکیده انگلیسی مقاله Abstract: In this study, the performance of vane attached to the bridge abutment and the influence of parameters such as height and angle of the vane installing in the reduction of local scour around bridge abutment were investigated. The results showed that the installing angle and height of vane had a significant impact on the reduction of abutment scour. So that the vane height increases, the performance of vane will be improve. Also the results showed that installing angle of 40 ° for vane is most appropriate angle. Following this research, three-dimensional components of velocity were determined with electromagnetic velocimeter around abutment with attached vane and used for drawing flow pattern. Investigation of flow pattern around bridge abutment in case of using submerged vane showed, this structure had the effective role on reduction of local scour by creating a low velocity zone around bridge abutment and control of primary vortexes.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Vane, Bridge abutment, Local Scour, Flow pattern

نویسندگان مقاله خیراله خادمی |
دانش آموخته دوره دکتری سازه های آبی دانشگاه شهید چمران اهواز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید چمران (Shahid chamran university)

محمود شفاعی بجستان | shafai bajestan
استاد دانشگاه شهید چمران اهواز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید چمران (Shahid chamran university)

حسین خزیمه نژاد |
عضوهیات علمی دانشگاه بیرجند
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه بیرجند (Birjand university)


نشانی اینترنتی http://jwsc.gau.ac.ir/article_2943_835c44f219157c41fbc668091c8697d2.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1379/article-1379-239831.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات