این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران
، جلد ۳۰، شماره ۱۸۴، صفحات ۵۰-۶۰
عنوان فارسی
اثربخشی گروهدرمانی آموزش تنظیم عاطفه بر علائم اضطراب و افسردگی
چکیده فارسی مقاله
سابقه و هدف: نقص در مهارتهای تنظیم هیجان با طیف وسیعی از اختلالات روانی مرتبط است. در این مطالعه اثربخشی گروه درمانی آموزش تنظیم عاطفه بر علایم اضطراب و افسردگی بررسی شده است. مواد و روشها: پژوهش حاضر یک مطالعه تجربی با گروه کنترل و گمارش تصادفی بود. در این مطالعه 32 نفر از افراد دارای علایم پیش بالینی اختلالهای اضطراب و افسردگی، از طریق نمونهگیری در دسترس انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش، 12 جلسه آموزش تنظیم عاطفه دریافت کرد و گروه کنترل طی این مدت مداخلهای دریافت نکرد. شرکتکنندگان در دو مرحله پیشآزمون و پس آزمون با مقیاسهای اضطراب و افسردگی(DASS)، مقیاس عاطفه مثبت و منفی(PANAS)، پرسشنامه مهارتهای تنظیم هیجان(ERSQ) و مقیاس سازگاری اجتماعی و شغلی (WSAS) مورد ارزیابی قرار گرفتند. تحلیل دادهها با استفاده از -16 SPSS انجام شد. یافتهها: نتایج نشان بدست آمده، نشاندهنده کاهش معنیدار نشانگان اضطراب 01/0=P ، (27/1) 82/31F=، افسردگی 01/0=P ،(27/1) 61/33F=، و استرس 01/0=P ، (27/1) 88/95F=، و افزایش معنیدار عاطفه مثبت، مهارتهای تنظیم هیجان 01/0=P ،(27/1) 08/67F=، و سازگاری اجتماعی 01/0=P ، (27/1) 67/41F=، برای گروه آزمایش بود. استنتاج: بهطور کلی، آموزش تنظیم عاطفه میتواند به عنوان یک رویکرد فراتشخیصی بر کاهش علائم افسردگی و اضطراب موثر باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تنظیم هیجان، آموزش تنظیم عاطفه، اضطراب، افسردگی
عنوان انگلیسی
Effectiveness of Affect Regulation Training Group Therapy on Symptoms of Anxiety and Depression
چکیده انگلیسی مقاله
Background and purpose: Emotional dysregulations are associated with a wide range of mental disorders. This research aimed at investigating the effectiveness of affect regulation training group therapy on the symptoms of anxiety and depression. Materials and methods: An experimental research with control group was performed in 32 people with subclinical symptoms of anxiety and depression, selected through convenient sampling and randomly assigned to either the experimental group or control group. Experimental group attended 12 sessions of ART, while no intervention was performed in the control group. The participants were assessed before and after the study using Depression Anxiety Stress Scales (DASS), Positive and Negative Affect Scale (PANAS), Emotion Regulation Skills Questionnaire (ERSQ), and Work and Social Adjustment Scale (WSAS). All data analyses were performed using SPSS V16. Results: The experimental group showed significant decrease in subclinical symptoms of anxiety (P=0.01), depression (P=0.01), and stress (P= 0.01), and significant increase in emotion regulation skills (P=0.01) and social adjustment (P=0.01). Conclusion: In general, ART can be used as an effective transdiagnostic approach in reducing the symptoms of anxiety and depression.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مژگان لطفی | Mozhgan Lotfi
Assistant Professor, Department of Mental Health, School of Behavioral Sciences and Mental Health (Tehran Institute of Psychiatry), Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
استادیار، گروه سلامت روان، دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان (انیستیتو روانپزشکی تهران)، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
مهدی امینی | Mahdi Amini
Assistant Professor, Addiction Department, School of Behavioral Sciences and Mental Health (Tehran Institute of Psychiatry), Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
استادیار، گروه اعتیاد، دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان (انیستیتو روانپزشکی تهران)، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
یاسمن شیاسی | Yasaman Shiasy
MSc in Clinical Psychology, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran
کارشناسی ارشد روان شناسی بالینی، دانشگاه علوم بهزیستی و توان بخشی، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-10308-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/119/article-119-2401502.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانشناسی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی-کامل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات