این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران
، جلد ۳۰، شماره ۱۸۴، صفحات ۱۳۶-۱۴۱
عنوان فارسی
تاثیر برنامه آموزشی خانواده-بیمار محور بر علائم وسواسی بیماران مبتلا به اختلال وسواس جبری
چکیده فارسی مقاله
سابقه و هدف: اختلال وسواس جبری تاثیرات منفی بر بیماران و خانوادههای آنان دارد. این پژوهش با هدف تعیین تاثیر برنامه آموزشی خانواده- بیمار محور بر علائم وسواسی بیماران مبتلا به اختلال وسواس جبری طراحی و اجرا شد. مواد و روشها: دراین پژوهش نیمهتجربی که از اردیبهشت تا مهرماه 1397 در مرکز تخصصی باغبان شهر ساری انجام شد، 50 بیمار به همراه مراقب اصلی خود در مطالعه شرکت کردند.گروه مداخله در 8 جلسه آموزشی شرکت کردند و گروه کنترل تنها درمان روتین را دریافت کردند. دادهها توسط پرسشنامههای وسواس- اجبار مادزلی و سلامت عمومی گلدبرگ جمعآوری شدند و با نرمافزار 21 SPSS تحلیل شدند. یافتهها: میانگین نمره علائم وسواسی بیماران در گروه آزمون قبل از شروع مداخله، بلافاصله و یک ماه بعد از مداخله به ترتیب 74/3 ±52/17، 50/3 ±16/17 و 17/4 ±28/13 بود. میانگین نمره علائم وسواسی بیماران در گروه کنترل نیز در سه مرحله ذکر شده به ترتیب 99/1 ±08/15، 79/2 ±42/13 و 59/2 ±84/12 بود. بررسی هر گروه به تفکیک و در طول زمان نشان داد که میانگین نمرات علائم وسواسی بیماران در طول زمان کاهش معناداری در هر دو گروه داشت (001/0>P). کاهش نمرات علائم وسواسی قبل و یک ماه پس از مداخله در گروه مداخله و گروه کنترل حاکی از تفاوت معنیداری بین این دو گروه بود (025/0= P). استنتاج: تغییرات میانگین نمرات علائم وسواسی بیماران در طول زمان در هر دو گروه کاهش معناداری داشت. شاید بتوان کاهش علائم وسواسی بیماران در گروه آزمون را به دریافت آموزش در کنار درمان روتین آنان نسبت داد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اختلال وسواس جبری، علائم وسواسی- جبری، آموزش، مشارکت خانواده
عنوان انگلیسی
Effects of Family and Patient Oriented Educational Program on the Symptoms of Patients with Obsessive-Compulsive Disorder
چکیده انگلیسی مقاله
Background and purpose: Obsessive compulsive disorder (OCD) has negative impacts on patients and their families. This research was conducted to determine the effect of family and patient oriented education program on obsessive-compulsive symptoms in patients with OCD. Materials and methods: This semi-experimental study was carried out in 50 patients and their primary caregivers in Sari, Iran 2018. The intervention group attended eight educational sessions and the control group received usual treatment. Data were collected using Maudsley Obsessive-Compulsive Inventory and Goldberg General Health Questionnaire and analyzed in SPSS V21. Results: The mean scores for OCD symptoms in the intervention group were 17.52± 3.74, 17.16 ± 3.50, and 13.28±4.17 before the intervention, after one month, and after the intervention, respectively. The scores in the control group were 15.08± 1.99, 13.42 ± 2.79, and 12.84±2.59, respectively. Findings showed that the mean score for OCD symptoms decreased significantly in both groups over time (P< 0.001). Decrease in the scores for OCD symptoms before and one month after the intervention was found to be significantly different between the two groups (P= 0.025). Conclusion: The mean scores for obsessive-compulsive symptoms declined in both groups over time. This decline in the intervention group could be associated with education alongside routine treatment.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
طاهره حیدری | Tahereh Heidari
MSc Student in Psychiatric Nursing, Faculty of Nursing and Midwifery, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran
دانشجوی کارشناسی ارشد روانپرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران
حمیده عظیمی لولتی | Hamideh Azimi -Lolaty
Assistant Professor, Psychiatry and Behavioral Sciences Research Center, Addiction Institute, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran
استادیار، مرکز تحقیقات روانپزشکی و علوم رفتاری، پژوهشکده اعتیاد، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران
سید محمد موسوی | Seyed Mohammad Mousavi
Assistant Professor, Psychiatry and Behavioral Sciences Research Center, Addiction Institute, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran
استادیار، مرکز تحقیقات روانپزشکی و علوم رفتاری، پژوهشکده اعتیاد، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران
سید نورالدین موسوی نسب | Seyed Nouraddin Mousavinasab
Assistant Professor, Department of Biostatistics, Faculty of Health, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran
استادیار، گروه آمار، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران
نشانی اینترنتی
http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-11122-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/119/article-119-2401510.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روان پرستاری
نوع مقاله منتشر شده
گزارش کوتاه
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات