این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
نشریه روان پرستاری
، جلد ۸، شماره ۱، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
نقش باور فراشناختی، استرس ادراک شده و انعطافپذیری شناختی در پیشبینی افکار خودکشی نوجوانان پسر
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش باور فراشناختی، استرس ادراک شده و انعطافپذیری شناختی در پیشبینی افکار خودکشی نوجوانان پسر انجام شد. روش کار: روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری مطالعه کلیه نوجوانان پسر مقطع متوسطه شهر اردبیل در سال 1399-1398 بودند که به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای 350 نفر از آنان به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات از ابزارهای باور فراشناختی (ولز و کارترایتهاتون، 2004)، استرس ادراک شده (کوهن، 1983) ، انعطافپذیری شناختی (دنیس و وندروال، 2010) و افکار خودکشی (بک ، 1991) استفاده شد. دادههای پژوهش با روش ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه و با استفاده از نرمافزار آماری SPSS نسخه 18 تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها: نتایج نشان داد که بین باور فراشناختی (61/0r=)، استرس ادراک شده (64/0r=) و انعطافپذیری شناختی (57/0-r=) با افکار خودکشی در نوجوانان پسر رابطه معناداری وجود داشت (05/0p<). همچنین نتایج رگرسیون چندگانه نشان داد که باور فراشناختی 32/0، استرس ادراک شده 35/0 و انعطافپذیری شناختی 22/0- افکار خودکشی نوجوانان را پیشبینی میکنند (05/0p<). نتیجهگیری: افکار خودکشی نوجوانان پسر توسط متغیرهای باور فراشناختی، استرس ادراک شده و انعطافپذیری شناختی قابل پیشبینی است، بنابراین پیشنهاد میشود که روانشناسان و مشاوران جهت کاهش افکار خودکشی نوجوانان، نقش باور فراشناختی، استرس ادراک شده و انعطافپذیری شناختی را مورد توجه قرار دهند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
شناخت، استرس، خودکشی، نوجوان.
عنوان انگلیسی
The Role of Meta-Cognitive Belief, Perceived Stress and Cognitive Flexibility in Predicting the Suicidal Thoughts of Male Adolescents
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: The present study was conducted to determine the role of meta-cognitive belief, perceived stress and cognitive flexibility in predicting the suicidal thoughts of male students. Methods: The research method was descriptive and correlational. The statistical population included all male high school adolescents in Ardabil during 2019-2020. of the population, 350 subjects were selected by multi-stage random cluster sampling. In order to collect data, the instruments of meta-cognitive belief (Wells, Cartwright-Hatton, 2004), perceived stress (Cohen, 1983), cognitive flexibility (Dennis, Vanderwal, 2010) and suicidal thoughts (Beck,1991) were used. Data analysis was made using Pearson correlation coefficient and multiple regression and using SPSS version 18 software. Results: The results showed a significant relationship between meta-cognitive belief (r=0.61), perceived stress (r=0.64) and cognitive flexibility (r=-0.57) and the suicidal thoughts of male adolescents (p< 0.05). In addition, the results of multiple regression showed that meta-cognitive belief 0.32, perceived stress 0.35 and cognitive flexibility -0.22 significantly predict the suicidal thoughts of male adolescents (p< 0.05). Conclusion: Male adolescents' suicidal thoughts is predictable by the meta-cognitive belief, perceived stress and cognitive flexibility. Therefore, it is suggested that psychologists and counselors consider the role of meta-cognitive belief, perceived stress and cognitive flexibility to decrease the level of adolescents' suicidal thoughts.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Cognitive, Stress, Suicide, Adolescent.
نویسندگان مقاله
حمیدرضا صمدی فرد | Hamid Reza samadifard
Mohaghegh Ardabili
دانشجوی دکترای تخصصی روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقّق اردبیلی، اردبیل، ایران.
سیف اله آقاجانی | Seyfullah Aghajani
Associate Professor, Department of Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran.
دانشیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقّق اردبیلی، اردبیل، ایران.
نشانی اینترنتی
http://ijpn.ir/browse.php?a_code=A-10-855-3&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات