این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
نشریه روان پرستاری، جلد ۸، شماره ۱، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی مقایسه تاثیر درمان عصب روان شناختی، حرکات ریتمیک و توانمند سازی شناختی بر کارکردهای اجرایی دانش آموزان مبتلا به اختلال یادگیری خاص با مشکل خواندن
چکیده فارسی مقاله مقدمه: پژوهش حاضر مقایسه تاثیر درمان عصب روان شناختی ،حرکات ریتمیک و  توانمند سازی شناختی بر کارکردهای اجرایی  دانش آموزان مبتلا به اختلال یادگیری خاص با مشکل خواندن بود. روش کار: روش پژوهش از نوع شبه آزمایشی وطرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل بود. نمونه از میان دانش آموزان مبتلا به اختلال یادگیری خاص با مشکل خواندن به تعداد  48 نفر به صورت هدفمند و داوطلبانه انتخاب و در سه گروه آزمایش ویک گروه کنترل به صورت جایگزینی تصادفی جایگزین شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه رتبه بندی رفتاری کارکردهای اجرائـی مورد استفاده قرار گرفت. با استفاده از آزمون تحلیل کواریانس چند متغیره داده‌ها تحلیل گردید. یافته ­ها:  نتایج نشان داد تاثیر درمان عصب روان شناختی بر کارکردهای اجرایی دانش آموزان مبتلا به  اختلال یادگیری خاص با مشکل خواندن بیشتر از حرکات ریتمیک و توانمند سازی شناختی است. نتیجه­ گیری: نتیجه اینکه به نظر می‌رسد که  بتوان با  درمان عصب روانشناختی کارکردهای اجرایی مغز دانش آموزان مبتلا به  اختلال یادگیری خاص با مشکل خواندن را بهبود ببخشیم.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Comparison of the effect of neuropsychological therapy, rhythmic movements and cognitive empowerment on the executive functions of students with specific learning disorder
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: The purpose of the present study was to compare the effect of neuropsychological therapy, rhythmic movements and cognitive empowerment on the executive functions of students with specific learning disorder with reading disorder. Methods: The research method was quasi-experimental with pretest-posttest design with control group sample of 48 students with learning disabilities with a reading disorder was selected by purposeful and voluntary sampling and were randomly assigned into three experimental and control groups. The research tool was the Behavioral Performance Ratings Questionnaire. Data were analyzed using multivariate analysis of covariance. Finding: The result is that it seems that neuroscience therapy can improve the executive functions of the brain of students with a specific learning disorder with a reading disorder. Conclusions: The result is that it seems we can improve the executive functions of the brain of students with a specific learning disorder with psychological neuropsychological treatment.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله فاطمه رهنما | Fatemeh Rahnama
دانشجوی دکتری روانشناسی عمومی،گروه روانشناسی، واحد تربت جام، دانشگاه آزاد اسلامی،تربت جام، ایران

محمدحسین بیاضی | Mohamadhosein Beyazi
Faculty Member, Department of Psychology, Torbat Jam Branch, Islamic Azad University, Torbat Jam, Iran
عضو هیئت علمی گروه روانشناسی، واحد تربت جام، دانشگاه آزاد اسلامی، تربت جام، ایران(نویسنده مسئول)

علیرضا رجایی | Alireza Rajaei
Faculty Member, Department of Psychology, Torbat Jam Branch, Islamic Azad University, Torbat Jam, Iran
عضو هیئت علمی گروه روانشناسی، واحد تربت جام، دانشگاه آزاد اسلامی،تربت جام، ایران

غلامرضا خویی نژاد | Gholamreza Khoeinejad
Faculty Member, Department of Psychology, Torbat Jam Branch, Islamic Azad University, Torbat Jam, Iran
عضو هیئت علمی گروه روانشناسی، واحد تربت جام، دانشگاه آزاد اسلامی،تربت جام، ایران


نشانی اینترنتی http://ijpn.ir/browse.php?a_code=A-10-1510-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات