این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فصلنامه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران، جلد ۱۹، شماره ۲، صفحات ۱۲۱-۱۲۷

عنوان فارسی بررسی رابطه بکارگیری مهارتهای ارتباطی با ارتباط و همکاری میان پرستاران و پزشکان بیمارستان تامین اجتماعی البرز کرج در سال ۱۳۸۷
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: توانایی پزشکان و پرستاران در کار کردن با یکدیگر به عنوان یک تیم واحد در ارتقای برآیندها، کاهش خطا و خطرها و مراقبت بهینه ضروری است. هدف از این مطالعه، تعیین ارتباط میان بکارگیری مهارت های ارتباطی با ارتباط و همکاری میان پرستاران و پزشکان در بیمارستان تامین اجتماعی البرز کرج در سال 1387 بود.روش بررسی: در این مطالعه توصیفی- همبستگی با استفاده از روش نمونه گیری آسان، 100 پرستار وارد مطالعه شدند. داده ها به روش خودگزارشی تکمیل شد. ابزار جمع آوری داده ها در این مطالعه فرم انتخاب نمونه، فرم اطلاعات دموگرافیک، پرسش نامه مهارت های ارتباطی، پرسش نامه ارتباط میان پزشک و پرستار و پرسش نامه همکاری میان پزشک و پرستار بود.یافته ها: رابطه آماری معنی داری بین مهارت های ارتباطی و ارتباط میان پزشک و پرستار دیده شد، اما بین مهارت های ارتباطی و همکاری میان پزشک و پرستار رابطه آماری معنی داری وجود نداشت. کمبود پرسنل (72 درصد)، سیاست های سازمانی (52 درصد) و کمبود مهارت های ارتباطی (67 درصد) مهم ترین عوامل موثر بر ارتباط بین پزشکان و پرستاران بود.نتیجه گیری: این مطالعه نشان داد که مهارت های ارتباطی مناسب سبب افزایش ارتباط بین پزشکان و پرستاران می شود، اما تاثیری بر افزایش مشارکت و همکاری پرستاران در تصمیم گیری های درمانی ندارد. اجرای مداخلاتی در جهت افزایش مهارت های ارتباطی در پرستاران می تواند به ارتقای ارتباط میان پزشکان و پرستاران کمک نماید.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله پزشک، پرستار، مهارت های ارتباطی، ارتباط، همکاری

عنوان انگلیسی The association between nurses’ communication skills and nurse-physician relationship and collaboration in Alborz hospital of Karaj in 2008
چکیده انگلیسی مقاله Background: The ability of physicians and nurses to work together as a unified team is essential to improve outcomes, error and risk reduction, and optimum care. The purpose of this study was to determine the association between nurses’ communication skills and nurse-physician relationship and collaboration in Alborz hospital of Karaj in 2008. Materials and methods: In this descriptive–correlative study, 100 nurses entered the study by convenience sampling. Data were collected by self-report questionnaire. The instruments for gathering data were included sample selection and demographic data form, communication skills questionnaire, nurse-doctor relationship questionnaire and nurse-physician collaboration questionnaire. Results: There was significant positive correlation between communication skills and nurse-physician relationship (P< 0.001), but significant correlation was not found between communication skills and nurse-physician collaboration. Staff shortage (72%), government policies (52%) and failure of communication skills (67%) were the most effective factors on nurse-physician relationship. Conclusion: This study showed that appropriate communication skills increases nurse-physician relationship, but it doesn’t affect on nurse-physician collaboration in the management of patients. Interventions for increasing nurses' communication skills can improve nurse-physician relationship.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله شراره ضیغمی محمدی | sharareh zeyghami mohammadi
instructor, msc of nursing, faculty of nursing and midwifery, islamic azad university, karaj branch, karaj, iran

سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)

سولماز حقیقی | solmaz haghighi
msc of nursing, clinical supervisor of alborz hospital, karaj, iran



نشانی اینترنتی http://www.iau-tmuj.ir/browse.php?a_code=A-10-1-201&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده اپیدمیولوژی
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات