این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های حقوق تطبیقی، جلد ۱۹، شماره ۳، صفحات ۴۹-۷۱

عنوان فارسی شروط تحقق خسارت مشترک دریایی در مقررات یورک آنتورپ با مطالعه تطبیقی در حقوق انگلستان و ایران
چکیده فارسی مقاله در جریان سفر دریایی مسافر، کشتی، بار و کرایه در خطر است و ممکن است به هریک از این‌ها خساراتی وارد آید. چنانچه خسارات وارد تنها به حساب کشتی و آن قسمت از کالا یا سایر اموال روی کشتی که خسارت دیده ویا ایجاد هزینه کرده منظور ‌گردد، خسارت خاص و چنانچه در این خصوص، تقسیم یا تسهیم میان سایرین وجود داشته باشد، خسارات مشترک خواهد بود. مطابق قاعده a از مقررات یورک آنتورپ 2004 که با تغییر اندکی از ماده 66 قانون بیمه دریایی انگلستان (مصوب 1906) اقتباس شده است، «عمل خسارت مشترک تنها زمانی تحقق می­یابد که فدا کردن یا هزینه‌های فوق‌العاده عمداً و به صورت معقول برای امنیت مشترک و حفظ اموال از مخاطراتی که در یک سفر مشترک دریایی پیش می­آید انجام شده باشد». شروط تحق خسارت مشترک گاه موجب حدوث اختلافات و در پس آن طرح پرونده­های متفاوتی گشته که بررسی آنان ضمن این‌که شروط تحقق مذکور در قاعده a را تشریح می‌کند، شروط دیگری را نیز که قاعده a بیانگر آن نیست، تبیین می­کند. تعریفی که از خسارات مشترک دریایی در ماده 185 قانون دریایی ایران (مصوب 1343) به عمل آمده با تعریف مذکور در قاعده a کاملاً تطبیق نمی­کند. در ماده 185 اشاره­ای به کلمات فدا کردن، مناسب و معقول و سفر دریایی مشترک نشده است؛ حال آن‌که هر‌یک از این کلمات و اصطلاحات در حوزه حقوق خسارات مشترک دارای مفهوم و اهمیت خاص است که لزوم تجدیدنظر در این مقررات را ایجاب می­کند. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله خسارت مشترک دریایی، خسارت خاص، قواعد یورک آنتورپ 2004،

عنوان انگلیسی The Conditions of General Average Realization in the York Antwerp rules 2004, with a ‎Comparative Study in England and Iran Law
چکیده انگلیسی مقاله Passenger, ship and the freight are at risk during the maritime adventure, and some damages may ‎occur for each of them. If the averages shall be deemed just in the ship's account or in the special ‎cargo's account or another property on the ship board, which damaged or caused damage, this ‎would be Special Average, and if there is a contribution between others, it would be General ‎Average.‎ According to rule A of the York Antwerp rules 2004, which was adopted with a little ‎difference from section 66 of the English Marine insurance Law, there is a general average ‎act when, and only when, any extraordinary sacrifice or expenditure is intentionally and ‎reasonably made or incurred for the common safety for the purpose of preserving from peril ‎the property involved in a common maritime adventure. The conditions of general average ‎realization sometimes lead to different ideas, and after that, different cases are brought up. ‎Examination of these cases although dissects the conditions provided in rule A, it explains ‎other conditions, which are not mirrored by rule A. The definition of general average in section ‎‎185 of the Iran marine Law (1964) is not accommodating with the definition in rule A. In ‎section 185, there are no hints to the words sacrifice, reasonable and common maritime ‎adventure. However, each of these words’ and phrases has special meaning and importance in ‎General Average field. All of these reasons require a revision in this rule.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله ام البنین رمضان زاده |
دانشجوی دکتری حقوق خصوصی دانشکده حقوق دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)

محمد عیسایی تفرشی | isaee tafreshi
استاد دانشکده حقوق دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)

مرتضی شهبازی نیا |
دانشیار دانشکده حقوق دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)


نشانی اینترنتی http://clr.modares.ac.ir/article_14529_3668c32a9d08b94b3fa49af3a545882a.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1381/article-1381-240399.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات