این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فصلنامه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران، جلد ۱۹، شماره ۱، صفحات ۶۹-۷۲

عنوان فارسی بررسی مقایسه ای تاثیر آموزش درس تنظیم خانواده در آگاهی و نگرش دانشجویان دختر و پسر دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج نسبت به تنظیم خانواده
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: هرگونه برنامه ریزی و آموزش در زمینه کنترل جمعیت، نیاز به مشارکت واقعی مردم دارد. این موضوع زمانی میسر می شود که شناخت کافی از آگاهی و نگرش گروه های مختلف اجتماعی وجود داشته باشد. در این مطالعه، تاثیر آموزش درس تنظیم خانواده در آگاهی و نگرش دانشجویان دختر و پسر دانشگاه آزاد اسلامی نسبت به تنظیم خانواده بررسی شد.روش بررسی:در این مطالعه توصیفی، 200 دانشجو (100 دختر و 100 پسر) به صورت تصادفی در سال 86ـ1385 انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. اطلاعات با استفاده از پرسشنامه طی مدت شش ماه (قبل از شروع درس تنظیم خانواده و پس از اتمام درس) جمع آوری گردید.یافته ها: یافته ها اختلاف معنی داری را از نظر میانگین نمره آگاهی قبل و بعد از آموزش نشان داد (p< 0.005). میانگین نمره نگرش قبل از آموزش 1.10±3.32 و بعد از آموزش 0.99±3.68 بود (p< 0.005). بین میانگین نمرات مربوط به آگاهی و نگرش با ورودی های سال های مختلف، وضعیت تاهل، سن افراد و دانشکده ها و رشته های مختلف اختلاف معنی داری وجود داشت (p< 0.005). در عوض، بین میانگین نمرات مربوط به آگاهی و نگرش در دختران و پسران تفاوت معنی داری یافت نشد. هم چنین بین میزان آگاهی و نگرش دانشجویان با نوع مدرک تحصیلی استاد درس تنظیم خانواده نیز اختلاف معنی داری دیده نشد.نتیجه گیری: توصیه می شود که آموزش درس تنظیم خانواده از سال های آخر دبیرستان آغاز شود. نتایج موید این نکته است که حتی با برنامه های آموزشی کوتاه مدت امکان تغییر نگرش های بهداشتی افراد وجود دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تنظیم خانواده، آگاهی، نگرش، دانشجو، آموزش

عنوان انگلیسی The effect of family planning course on knowledge and attitude of students about family planning in Karaj Azad University
چکیده انگلیسی مقاله Background: Family planning is in fact the most effective program to control population crises all over the world. Undoubtedly, every planning to control population requires contribution of the people. It is better done, when we know knowledge and attitude of our population. The purpose of the present study was to evaluate knowledge and attitude of students of Karaj Azad University before as well as after they pass family planning course. Materials and methods: In this descriptive study, 200 students, 100 girls and 100 boys, randomly selected during 2006 to 2007. Information was gathered by a questionnaire within 6 months, before and after family planning course. Results: There was significant differences regarding students knowledge before and after their participation in family planning course (P< 0.05). Mean attitude score was 3.32±1.1 before education that increased to 3.68±0.99 after that (P< 0.05). Mean knowledge and attitude score was significantly different among different years of entrance to University, marital status, age, colleges and courses (P< 0.05). There were no significant differences between male and female students, and academic order of family planning teachers, regarding knowledge and attitude about family planning. Conclusion: It is recommended that family planning teaching was begun in the last years of high school. This study showed that short-term educational program can alter the health attitudes of population.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Family planning, Knowledge, Attitude, students, Education

نویسندگان مقاله میترا پارسی نیا | mitra parsinia
instructor, msc of nursing, faculty of nursing and midwifery, islamic azad university, karaj branch, karaj, iran

سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)

پریدخت اشکواری | paridokht ashkvari
msc of midwifery, faculty of nursing and midwifery, islamic azad university, karaj branch, karaj, iran

سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)

غلامرضا بابایی | gholamreza babai
assistant professor, phd of biostatistics, islamic azad university, karaj branch, karaj, iran

سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)


نشانی اینترنتی http://www.iau-tmuj.ir/browse.php?a_code=A-10-1-190&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده اپیدمیولوژی
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات