این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مدیریت فرهنگ سازمانی، جلد ۱۸، شماره ۲، صفحات ۲۴۹-۲۷۲

عنوان فارسی ارائۀ الگوی فرهنگ مربیگری در پارک های علم و فناوری کشور
چکیده فارسی مقاله هدف از این پژوهش تدوین الگوی به‌کارگیری فرهنگ مُربیگری در پارک‌های علم و فناوری کشور بود. این پژوهش از نوع پژوهش‌های کیفی است که با استفاده از نظریه داده‌بنیاد و مدل پارادایمی سیستماتیک استراوس و کوربین انجام شد. در این زمینه، مصاحبه‌های عمیق با استفاده از نمونه‌گیری نظری با تکنیک گلوله‌برفی با مدیران برخی از پارک‌های علم و فناوری و خبرگان و صاحب‌نظران مسلط بر حوزه مربیگری صورت گرفت. تعداد نمونه‌ها تا زمانی ادامه پیدا کرد که پاسخ‌ها به مرحله اشباع رسید (با تعداد 23 مصاحبه). تجزیه‌وتحلیل داده‌ها طی سه مرحله کدگذاری باز، کدگذاری محوری، و کد‌گذاری انتخابی انجام و سپس بر اساس مدل پارادایمی نظریه داده‌بنیاد الگوی مورد نظر تبیین شد. «تشکیلات و رویه‌ها، نظام جذب، انتخاب و استخدام، فرایند مدیریت عملکرد، فرایند آموزش و یادگیری، شناسایی مسیر پیشرفت شغلی، شرایط نظام نگه‌داشت» به منزله شرایط علّی فرهنگ مربیگری، «فرهنگ مربیگری» به منزله پدیده اصلی پژوهش‌، «بوروکراسی و سیاست‌های بالا‌دستی، سیاست‌بازی، و فرهنگ ملی» به منزله عوامل مداخله‌گر،‌ و «ساختار سازمانی، فرهنگ سازمانی، بلوغ کارکنان، شیوه‌های رهبری، و فضای سازمانی» به منزله عوامل زمینه‌ای از دیدگاه مشارکت‌کنندگان پژوهش شناسایی شدند. راهبردها در هفت بعد شامل توسعه سازمانی، جذب و استخدام مبتنی بر شایستگی، مربیگری و مدیریت عملکرد، آموزش یادگیری‌محور، نگه‌داشت مبتنی بر مربیگری‌، رهبری، و توسعه ارتباطات سازمانی و پیامدهای حاصل شامل سه محور سازمانی و فردی و فراسازمانی است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله پارک علم و فناوری، فرهنگ مربیگری، نظریه داده‌بنیاد،

عنوان انگلیسی The Application of the Coaching Culture Model in the Science and Technology Parks of Iran
چکیده انگلیسی مقاله The purpose of this study was to develop a model for the application of coaching culture in the Iranian science and technology parks. This study is qualitative in terms of approach and has been done using Strauss and Corbin’s systematic paradigmatic model of Grounded Theory Method (GTM).In this regard, in-depth interviews were conducted using theoretical snowball sampling with the managers of some science and technology parks as well as the, experts of the coaching domain. The interviews continued to a point where responses reached saturation (23 interviews).The data analysis was performed in three stages of open coding, axial coding, and selective coding. Then the model was explained based on the paradigmatic model of grounded theory. The following conditions were identified by the participants of study: "Organization and procedures, the selection and recruitment system, the performance management process, the process of education and learning, the identification of career progression path, and the conditions of the maintenance system" as the causal conditions of the coaching culture , "the coaching culture" as the main phenomenon of research, "bureaucracy and high-end policies, politicization, and national culture "­as intervening conditions, and "organizational structure, organizational culture, staff maturity, leadership practices, and organizational environment" as the contextual conditions. Strategies were identified in seven dimensions, including "Organizational development, competency-based recruitment, coaching and performance management, education-based learning, maintenance based on coaching, leadership, and organizational communication development," while outcomes involved “organizational, individual, and trans-organization” directions.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله معصومه داستانی |
دانش‌آموختة دکترا‏، دانشکدة مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران

مهربان هادی پیکانی |
استادیار، دانشکدة مدیریت‏، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران

داریوش غلام زاده |
استادیار، دانشکدة مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، تهران، ایران

آذر قلی زاده |
دانشیار، دانشکدة مدیریت‏، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران


نشانی اینترنتی https://jomc.ut.ac.ir/article_73765_f03f564533cd914290d90b027b18117b.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1084/article-1084-2405342.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات