این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
پایش
، جلد ۱۹، شماره ۳، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
بررسی میزان اعتماد مردم به خدمات بیمارستانی بعد از اجرای طرح تحول نظام سلامت
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: موفقیت در دنیای رقابتی سازمان ها به توانایی توسعه روابط مبتنی بر اعتماد نیاز دارد. فقدان این عامل در سازمان ها به خصوص بیمارستان، به عنوان یکی از مهمترین سازمان های مدنی، ممکن است پیامد های غیر قابل جبرانی برای خدمت گیرندگان به دنبال داشته باشد. لذا این پژوهش با هدف تعیین میزان اعتماد بیماران به خدمات بیمارستانی پس از اجرای طرح تحول نظام سلامت انجام شد. مواد و روش کار: این پژوهش مقطعی و کاربردی با رویکرد تحلیلی در سال 1397 در بیمارستان های شهر زاهدان انجام شد. جامعه آماری کلیه مراجعان به 9 بیمارستان شهر زاهدان (دانشگاهی و غیر دانشگاهی) بود که تعداد532 نفر به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها در این مطالعه پرسشنامه استاندارد اعتماد به خدمات بیمارستانی بود. داده ها به صورت دستی و با کمک نرم افزارSPSS-22 در فایل رایانه ای ثبت شد. جهت تحلیل داده ها علاوه بر آمار توصیفی از آزمون تحلیل واریانس استفاده گردید. یافته ها: جنسیت اکثر افراد مورد مطالعه زن بود. میانگین سنی 215 نفر بین 21 تا 40 سال و افراد بالای 60 سال 78 نفر بودند. میانگین (انحراف معیار) نمره اعتماد بیماران به خدمات بیمارستانی(18/7)56 و در سطح اعتماد پایین بود. بالاترین میانگین نمره مربوط به بعد اعتماد مردم به بیمارستان غیردانشگاهی (84/04) و کمترین اعتماد مربوط به بیمارستان غیر دانشگاهی (49/74) بود. بعدکیفیت خدمات با نمره 14/8 بالاترین نمره و بعد اعتماد به تخصص حرفه ای ارایه دهنده گان خدمت پایین ترین نمره را داشت. نتیجه گیری: بیماران مراجعه کننده به بیمارستان های شهرستان زاهدان اعتماد پایینی به خدمات این بیمارستان ها داشتند. این موضوع نیازمند مداخله های کافی جهت بررسی شناخت علل این مشکل است. بنابر این لازم است مدیران سطوح بالای سازمان جهت تحقق اهداف سازمانی از نظرات کارشناسان استفاده کنند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اعتماد، بیمارستان، طرح تحول نظام سلامت
عنوان انگلیسی
A Survey on Trust to Hospital Services after Health Transformation Plan
چکیده انگلیسی مقاله
Objective (s): Success in competitive situation among organizations requires the ability to develop trust-based relationships and lack of that in organizations, especially hospital as one of the most important organization, may have irreparable consequences for the consumers. Therefore, this study aimed to determine trsust of patients to hospital services after implementation of the health Transformation plan (HTP). Methods: A cross -sectional study carried out at Zahedan University of Medical Sciences (ZAUMS) in 2019. Study population consist of all patients who referred to the nine hospitals in Zahedan. About 532 participants were selected by a multi-stage cluster sampling method. Data was collected using a standard questionnaire. Results: Most patients were female (51/5 %). The mean trust score in all hospitals was 56.5(18.7) (low confident). A non-university hospital had the highest trust mean score (84.04). Also, the lowest trust score belonged to a-none university hospital (49.740. Service quality dimension and trust to specialty of physician had the highest and the lowest score, respectively (14.8 and 4.8). Conclusion: Patients had low trust to hospitals. This requires sufficient interventions to examine the causes of the problem.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Trust, Hospital, Health Transformation Plan
نویسندگان مقاله
محمد خمرنیا | Mohammad Khammarnia
Health Promotion Research Center, Zahedan University of Medical Sciences, Zahedan, Iran
مرکز تحقیقات ارتقای سلامت، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، زاهدان، ایران
سیده زکیه هاشمی کارغش | Zakiye Hashemi Karghash
Student Research Committee, Zahedan University of Medical Sciences, Zahedan, Iran
کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، زاهدان، ایران
مصطفی پیوند | Mostafa Peyvand
Student Research Committee, Zahedan University of Medical Sciences, Zahedan, Iran
کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، زاهدان، ایران
شیرین کوشش | Shirin kooshesh
Student Research Committee, Zahedan University of Medical Sciences, Zahedan, Iran
کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، زاهدان، ایران
فرزاد رمضانی | Farzad Ramezani
Student Research Committee, Zahedan University of Medical Sciences, Zahedan, Iran
کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، زاهدان، ایران
نشانی اینترنتی
http://payeshjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-385-3&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/129/article-129-2407330.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات