این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فصلنامه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران، جلد ۱۸، شماره ۲، صفحات ۱۰۱-۱۰۶

عنوان فارسی بررسی تاثیر موسیقی بر عملکرد تمرکز و توجه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی آزاد تهران
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: اثرات مثبت موسیقی در عملکردهای مختلف مغز انسان مطرح شده است. در این مطالعه، اثر کوتاه مدت گوش دادن به یک قطعه موسیقی کلاسیک بر عملکرد توجه و تمرکز بررسی شد.روش بررسی: در این کارآزمایی بالینی شاهددار تصادفی شده، 40 نفر از دانشجویان رشته پزشکی به طور تصادفی به دو گروه موسیقی و شاهد تقسیم شدند. در گروه موسیقی 15 دقیقه موسیقی برای آزمودنی پخش و در گروه شاهد 15 دقیقه استراحت به آزمودنی داده شد. در هر دو گروه آزمون حافظه وکسلر و آزمون شمارش معکوس اعداد انجام شد.یافته ها: میانگین نمره آزمون وکسلر در گروه موسیقی ??/??? و در گروه شاهد ??/??? بود (0?/P
کلیدواژه‌های فارسی مقاله موسیقی، توجه، تمرکز، آزمون توجه، دانشجویان پزشکی

عنوان انگلیسی Assessment of music effect on concentration and attention among students of Azad University of medical sciences, Tehran unit
چکیده انگلیسی مقاله Background: This randomized controlled trial was designed to assess impact of short time music listening on the attention and working memory performance. Materials and methods: Forty medical students randomly assigned to music and control groups. This randomization was performed in a way to maintain an equal sexual distribution between the two groups to lower probable bias. Fifteen minutes of classical music (Piano sonata K576 by Mozart) played for volunteers in music group, while in control group 15 minutes of rest allowed before performing tests. Wechsler memory scale and reverse digit count test were performed by both groups. The results were compared between two groups and analyzed by statistical methods.Results: Corrected WMS score in music group was 113.97 so it was higher than control group witch was 107.22 (p< 0.01). Resulted memory quotient (MQ) in music group was 131.75 and it was higher than control group which was 116.6 (p< 0.01). Performing time of reverse digit count test (from 100 to 1 by interval of 7) in music group was 41.50 sec and it was lower than 51.0 sec of control group but it was not statistically significant (p>0.05). Reverse digit count test errors in music group was 0.45 and was lower than 1.20 of control group and it was statistically significant (p< 0.05). Conclusion: Music listening improved attention and memory performance in music group comparing to control group.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مهدی کیهانی | mehdi keyhani
medical student, islamic azad university, tehran medical branch, tehran, iran

سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)

مریم شریعت پناهی | maryam shariatpanahi
assistant professor, chief of department of psychiatry, islamic azad university, tehran medical branch, tehran, iran

سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)

محمدکریم رحیمی | mohammad karim rahimi
assistant professor, microbiologist, department of microbiology, islamic azad university, tehran medical ,branch tehran, iran

سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)


نشانی اینترنتی http://www.iau-tmuj.ir/browse.php?a_code=A-10-1-143&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده اپیدمیولوژی
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات