این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
فصلنامه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران
، جلد ۱۸، شماره ۱، صفحات ۷-۱۱
عنوان فارسی
بررسی واکنش متقابل سیستم ۲α-آدرنرژیک و کافئین بر یادگیری احترازی غیرفعال در موشهای صحرایی نر نژاد ویستار
چکیده فارسی مقاله
سابقه و هدف:داروهایی که سیستم α2- آدرنرژیک را تحت تأثیر قرار می دهند، میتوانند بر روی یادگیری نیز اثر داشته باشند. در این مطالعه، تاثیر تداخل کافئین وسیستم α2- آدرنرژیک بر یادگیری وحافظه بررسی شد. روش بررسی: در پژوهش حاضر اثرات کافئین (آنتاگونیست گیرندههای A1 و A2a آدنوزینی)، یوهمبین (آنتاگونیست α2-آدرنرژیک) وکلونیدین (آگونیست α2-آدرنرژیک) بر حافظه و یادگیری بررسی شد. بهعلاوه تداخل اثر این داروها در دوزهای اپتیمم ارزیابی شد. نود موش در گروه تایی در دستگاه استریوتاکسی کانولاگذاری داخل بطنی گشته و پس از یک هفته ریکاوری در دستگاه شاتل باکس آموزش داده شدند. سپس داروها در غلظتهای مختلف تزریق شده و پس از ساعت آنها بررسی شدند. یافته ها: تزریق درون بطنی یوهمبین به عنوان آنتاگونیست α2-آدرنرژیک در غلظتهای 4، 6، 8 و 10 میکروگرم برای هر موش باعث تقویت یادگیری و کلونیدین به عنوان آگونیست α2-آدرنرژیک در غلظتهای 2، 4 و 6 میکروگرم موجب کاهش یادگیری نسبت به گروه سالین شد (به ترتیب 001/0>P و 05/0>P). کافئین در غلظتهای 10، 20 و 30 میکروگرم باعث تقویت یادگیری نسبت به گروه سالین گردید (001/0>P). تداخل این داروها در گروههایی که کافئین به همراه هر کدام از داروها تزریق گردیده بود، باعث تقویت حافظه و یادگیری شد و تداخل دوز اپتیمم یوهمبین وکلونیدین نسبت به گروه سالین تضعیف حافظه را نشان داد (05/0>P). نتیجه گیری: کلونیدین باعث تضعیف حافظه و یوهمبین و کافئین باعث تقویت حافظه میگردند و تداخل آنها منجر به تقویت حافظه میگردد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
حافظه، یادگیری، یوهمبین، کلونیدین، کافئین، α2-آدرنرژیک
عنوان انگلیسی
Interaction of α2-adrenergic system and caffeine on passive avoidance learning in male wistar rats
چکیده انگلیسی مقاله
Background: There are numerous studies on the effects of caffeine on memory and learning. The activation of α2-adrenoreceptors has been reported to impair memory functions in both rats and humans. In this study, interaction of α2-adrenergic system and caffeine on memory and learning was evaluated. Materials and methods: In this experimental study, 90 wistar rats assigned into six groups of fifteen. Rats received yohimbine (4, 6, 8, 10 μg), as a α2-adrenergic antagonist, clonidine (2, 4, 6 μg), as a α2-adrenergic agonist, and caffeine (10, 20, 30 μg). The cannula was implanted into the right lateral ventricle of all rats with steriotaxi method. Then, they were trained in shuttlebox. Post-training intracerebroventricular (ICV) injection was carried out in all experiments and optimum doses were identified. Results: Caffeine and yohimbine fostered memory and learning (p< 0.001), while clonidine diminished these abilities compared to saline injection (p< 0.05). Co-administration of the optimum doses of clonidine and yohimbine showed statistically significant reduction in the time of step-through latency (p< 0.05). Instead, co-administration of clonidine and caffeine revealed no significant increase in the time of step-through latency (NS). Conclusion: It is concluded that yohimbine and caffeine, unlike clonidine, increase memory.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
پریچهر یغمایی | parichehr yaghmaei
assistant professor, phd of physiology, department of biology, islamic azad university, science and research campus, tehran, iran
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)
شهربانو عریان | shahrbanoo oryan
professor, phd of physiology, department of biology, islamic azad university, science and research campus, tehran, iran
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)
زهرا حجتی | zahra hojati
student of msc of physiology, islamic azad university, science and research campus, tehran, iran
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)
حمیدرضا جوادی | hamid reza javadi
student of msc of clinical biochemistry, baqiyatallah medical university, tehran, iran
نشانی اینترنتی
http://www.iau-tmuj.ir/browse.php?a_code=A-10-1-299&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
اپیدمیولوژی
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات