این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فصلنامه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران، جلد ۱۸، شماره ۱، صفحات ۷-۱۱

عنوان فارسی بررسی واکنش متقابل سیستم ۲α-آدرنرژیک و کافئین بر یادگیری احترازی غیرفعال در موش‌های صحرایی نر نژاد ویستار
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف:داروهایی که سیستم α2- آدرنرژیک را تحت تأثیر قرار می دهند، می‌توانند بر روی یادگیری نیز اثر داشته باشند. در این مطالعه، تاثیر تداخل کافئین وسیستم α2- آدرنرژیک بر یادگیری وحافظه بررسی شد. روش بررسی: در پژوهش حاضر اثرات کافئین (آنتاگونیست گیرنده‌های A1 و A2a آدنوزینی)، یوهمبین (آنتاگونیست α2-آدرنرژیک) وکلونیدین (آگونیست α2-آدرنرژیک) بر حافظه و یادگیری بررسی شد. به‌علاوه تداخل اثر این داروها در دوزهای اپتیمم ارزیابی شد. نود موش در گروه تایی در دستگاه استریوتاکسی کانولاگذاری داخل بطنی گشته و پس از یک هفته ریکاوری در دستگاه شاتل باکس آموزش داده شدند. سپس داروها در غلظت‌های مختلف تزریق شده و پس از ساعت آنها بررسی شدند. یافته ها: تزریق درون بطنی یوهمبین به عنوان آنتاگونیست α2-آدرنرژیک در غلظت‌های 4، 6، 8 و 10 میکروگرم برای هر موش باعث تقویت یادگیری و کلونیدین به عنوان آگونیست α2-آدرنرژیک در غلظت‌های 2، 4 و 6 میکروگرم موجب کاهش یادگیری نسبت به گروه سالین شد (به ترتیب 001/0>P و 05/0>P). کافئین در غلظت‌های 10، 20 و 30 میکروگرم باعث تقویت یادگیری نسبت به گروه سالین ‌گردید (001/0>P). تداخل این داروها در گروه‌هایی که کافئین به همراه هر کدام از داروها تزریق گردیده بود، باعث تقویت حافظه و یادگیری شد و تداخل دوز اپتیمم یوهمبین وکلونیدین نسبت به گروه سالین تضعیف حافظه را نشان داد (05/0>P). نتیجه گیری: کلونیدین باعث تضعیف حافظه و یوهمبین و کافئین باعث تقویت حافظه می‌گردند و تداخل آنها منجر به تقویت حافظه می‌گردد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله حافظه، یادگیری، یوهمبین، کلونیدین، کافئین، α2-آدرنرژیک

عنوان انگلیسی Interaction of α2-adrenergic system and caffeine on passive avoidance learning in male wistar rats
چکیده انگلیسی مقاله Background: There are numerous studies on the effects of caffeine on memory and learning. The activation of α2-adrenoreceptors has been reported to impair memory functions in both rats and humans. In this study, interaction of α2-adrenergic system and caffeine on memory and learning was evaluated. Materials and methods: In this experimental study, 90 wistar rats assigned into six groups of fifteen. Rats received yohimbine (4, 6, 8, 10 μg), as a α2-adrenergic antagonist, clonidine (2, 4, 6 μg), as a α2-adrenergic agonist, and caffeine (10, 20, 30 μg). The cannula was implanted into the right lateral ventricle of all rats with steriotaxi method. Then, they were trained in shuttlebox. Post-training intracerebroventricular (ICV) injection was carried out in all experiments and optimum doses were identified. Results: Caffeine and yohimbine fostered memory and learning (p< 0.001), while clonidine diminished these abilities compared to saline injection (p< 0.05). Co-administration of the optimum doses of clonidine and yohimbine showed statistically significant reduction in the time of step-through latency (p< 0.05). Instead, co-administration of clonidine and caffeine revealed no significant increase in the time of step-through latency (NS). Conclusion: It is concluded that yohimbine and caffeine, unlike clonidine, increase memory.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله پریچهر یغمایی | parichehr yaghmaei
assistant professor, phd of physiology, department of biology, islamic azad university, science and research campus, tehran, iran

سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)

شهربانو عریان | shahrbanoo oryan
professor, phd of physiology, department of biology, islamic azad university, science and research campus, tehran, iran

سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)

زهرا حجتی | zahra hojati
student of msc of physiology, islamic azad university, science and research campus, tehran, iran

سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)

حمیدرضا جوادی | hamid reza javadi
student of msc of clinical biochemistry, baqiyatallah medical university, tehran, iran



نشانی اینترنتی http://www.iau-tmuj.ir/browse.php?a_code=A-10-1-299&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده اپیدمیولوژی
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات