این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های رشد و توسعه پایدار، جلد ۱۶، شماره ۱، صفحات ۲۱۱-۲۳۷

عنوان فارسی رقابت ایران، روسیه و قطر برای دستیابی به بازار گاز هندوستان
چکیده فارسی مقاله توجه روزافزون جهانی به گاز طبیعی به عنوان‏ انرژی نسبتاً مناسب‏تر، روندی است که از آمار مربوط به سهم روزافزون‏ گاز طبیعی در تأمین مجموع نیاز مصرفی انرژی جهانی مشخص می‏گردد. از جمله کشورهای در حال توسعه که نیازش به واردات انرژی رو به افزون می­باشد، کشور هند است. کشور هند با جمعیت زیاد و اقتصاد در حال رشد، یکی از بازارهای مهم صادرات گاز است. در این مقاله، رقابت سه کشور ایران، روسیه و قطر برای دستیابی به این بازار با استفاده از روش نظریه­ بازی­ها مورد بررسی قرار گرفته است. باتوجه به اطلاعات بازیکنان از یکدیگر (اطلاعات کامل)، هر بازیکن حرکت رقبا (استراتژی) را حدس زده و منتظر حرکت رقیب نمی­شود. پس بازیکنان همزمان حرکت می­کنند و طبیعتاً بازی بین بازیکنان بازی ایستا با اطلاعات کامل می­شود. این بازی براساس تعادل نش حل شده است. هر بازیکن دو استراتژی دارد: الف) استراتژی حفظ بازار فعلی؛ ب) استراتژی گسترش بازار (به دست آوردن بازار هندوستان). به دلیل رفتار عقلایی بازیکنان در تعادل، تعادل در استراتژی گسترش بازار هرسه بازیکن رخ می دهد. در تعادل، بازیکنان بیشترین پیامد را به دست نمی­آورند؛ چرا که از ویژگی­های تعادل نش این است که تعادل لزوماً در حالتی که بازیکنان بیشترین پیامد را داشته باشند شکل نمی­گیرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله صادرات گاز، نظریه بازی‌ها، رقابت، بازار گاز،

عنوان انگلیسی Competition among Iran, Russia and Qatar to Reach India's Natural Gas Market
چکیده انگلیسی مقاله The increasing global realization of natural gas as a relatively abundant energy is evident from available data on increasing share of natural gas in meeting world energy requirements. India is one of the countries whose dependence on imported gas are constantly increasing. With large population and growing economy, this country is a main natural gas importer. In this paper, game theory is used to model how to enter Iran, Russia and Qatar into the natural gas market in India. Due to information available for all players, each player guesses his rival strategy, and does not wait for his action. Thus, this game is assumed to be of static nature with perfect information. Nash equilibrium solution was applied to the game among the three countries. Each player has two strategies: (1) to maintain the current market strategy and (2) the market development strategy (to enter Indian natural gas market). Due to rational behavior of three players, the equilibrium is obtained through the market development strategy. In equilibrium, players do not get the best outcome (Nash equilibrium is a balanced equilibrium, which is not established necessarily in a situation where the players have the greatest outcomes.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله رضا نجار زاده |
هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)

حیدر محمودی |
کارشناسی ارشد اقتصاد انرژی دانشگاه تربیت مدرس
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)


نشانی اینترنتی http://ecor.modares.ac.ir/article_14638_14316b77dbea0d6b37245cf84553dff4.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1388/article-1388-241070.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات