این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
پژوهش های رشد و توسعه پایدار
، جلد ۱۵، شماره ۳، صفحات ۱۷۵-۱۹۴
عنوان فارسی
بررسی اثرات متقابل سطح تمرکز، سودآوری، تحقیق و توسعه و تبلیغات در صنایع کارخانهای ایران
چکیده فارسی مقاله
هدف تحقیق حاضر، بررسی اثرات متقابل سطح تمرکز بازار، سودآوری، تحقیق و توسعه و تبلیغات در صنایع کارخانهای ایران است. برای این منظور دادههای فصلی صنایعکارخانهای ایران بر اساس طبقهبندی استاندارد بین المللی فعالیتهای صنعتی (ISIC)[1] جمعآوری و با استفاده از الگوی تصحیح خطای برداری (VECM)،[2] اثرات متقابل عناصر مختلف ساختاری، رفتاری و عملکردی بازار، در رشته فعالیتهای مختلف صنعتی، طی سالهای 86-1375 مورد ارزیابی قرار گرفته است. در مجموع نتایج تحقیق نشان میدهد که نوآوری و تحقیق و توسعه در صنایع کارخانهای ایران با سطح تمرکز و سودآوری صنایع در بلندمدت ارتباط دارد، اگر چه نمیتوان فرضیه عدم تأثیرگذاری تبلیغات به عنوان یک متغیر رفتاری را بر تحقیق و توسعه رد کرد. با توجه به معنیداری ضرایب تعدیل متغیرهای ساختاری و عملکردی بازار در بردار همگرایی، فرضیه برونزایی ضعیف این متغیرها را نمیتوان پذیرفت و لذا همانگونه که تمرکز و سودآوری صنایع بر تحقیق و توسعه اثر بلندمدت دارند، از این عنصر نیز در بلندمدت اثرپذیر خواهند بود. از طرف دیگر،سطح تمرکز و سودآوری میتوانند حدود50 درصد تغییرات نوآوری و تحقیق و توسعه را توضیح دهند، اما در بلندمدت سودآوری نسبت به تمرکز سهم بیشتری در توضیح این نوسانات دارد. لذا میتوان گفت که در بلندمدت عنصر عملکرد بیشترین سهم در توضیح تغییرات عنصر رفتاری بازار را دارد که با دیدگاه مکتب شیکاگو سازگارتر است. [1]. International Standard Industrial Classification [2]. Vector Error Correction Model
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Evaluation of Interaction Effects of Market Concentration, Profitability, R&D and Advertising in Iran’s Manufacturing Sector
چکیده انگلیسی مقاله
This paper aims to investigate the interaction effects among market concentration, profitability, research and development (R&D), and advertising in Iran’s manufacturing sector. For this purpose, the quarterly data on Iran’s manufacturing sector was gathered in ISIC (International Standard Industrial Classification) codes, then the interaction effects of structure, conduct and performance was analyzed for industrial groups by Vector Error Correction Models (VECM) over the period 1996-2007. The results show that innovation and R&D are related to concentration, profitability and advertising within industries in the long-run. On the other hand, concentration and profitability explain 50% of variations in innovation and R&D; however, profitability, as a performance indicator, has the most effect on R&D activities in long run. Therefore, our finding is in line with Chicago-U.C.L.A theory.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
فرهاد خداداد کاشی | khodadad kashi
استاد گروه اقتصاد دانشگاه پیام نور
منصور زرای نژاد | zarra nezhad
استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه شهید چمران اهواز
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شهید چمران (Shahid chamran university)
رضا یوسفی حاجی اباد | yousefi hajiabad
استادیار گروه اقتصاد دانشگاه پیام نور
نشانی اینترنتی
http://ecor.modares.ac.ir/article_13696_4d835e8d4e7be96daa9b42696362272d.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1388/article-1388-241089.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات