این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
پژوهش های رشد و توسعه پایدار
، جلد ۱۵، شماره ۳، صفحات ۱۹۵-۲۱۰
عنوان فارسی
ارتباط بین اندازه تحصیلات و شغل در ایران: کاربرد مدل وردوگو- وردوگو
چکیده فارسی مقاله
در چند دههی اخیر، عرضهی نیرویِ کار تحصیلکرده به بازار کار افزایش یافته که موجب پدیدارشدن تحصیلات فرانیاز شده است. تحصیلات فرانیاز بالقوه پدیدهای هزینه بر برای اقتصاد محسوب میشود که ضرورت بررسی این موضوع را نمایان میسازد. دراین مقاله سعی شده استکه با روش میانگین تطابق تحقق یافته(RM)[1] و به کمک کدهای طبقه بندی مشاغل[2](ISCO) و با استفاده از دادههای طرح آمارگیری از ویژگیهای اجتماعی و اقتصادی خانوار سال1382 و به کمک مدل وردوگو– وردوگو[3]بهبررسی بازده سالهای تحصیل، تحصیلات فرانیاز و فرونیاز در ایران بپردازیم. در این راستا متغیرهای دیگری همچون جنسیت، تأهل و مالکیت (به لحاظ دولتی و خصوصی بودن) نیز مورد بررسی قرار میگیرد. نتایج تحقیق نشان میدهد که، بازده هرسال تحصیلات رسمی به طور متوسط 3/9% میباشد و در صورت برابر بودن تحصیلاتِ افراد، افرادی که تحصیلات فرانیاز دارند، در مقایسه با افرادی که تحصیلاتشان فرانیاز نیست، درآمد کمتری کسب میکنند و افراد دارای تحصیلات فرونیاز، نسبت بهکسانی که تحصیلاتشان فرونیاز نیست، درآمد بیشتری کسب میکنند. همچنین اثر تجربه بر درآمدِ افراد، مثبت اما با نرخی کاهشی مشاهده میشود و نیز مشاهده میشود که زنان و مجردها، درآمد کمتری نسبت به سایرین کسب میکنند. [1]. Mean Realized Matches [2]. International Standard Classification of Occupations [3].Verdugo, R., & Verdugo, N. (1989).
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The Relationships between Education and Occupation in Iran: an Application of Verdugo-Verdugo Model
چکیده انگلیسی مقاله
In the recent decades, supply of labor force has increased and caused overeducation in Iran. Overeducation is potentially costly for national economy. In this study, using mean realized match (MRM) method and applying International Standard Classification of Occupations (ISCO) based on socioeconomic characteristics survey data (2003), we study the returns on years of schooling, over-education and under-education in Iran by Verdugo-Verdugo model. In this way we use other variables like gender, marital status and ownership (public or private). We find that returns on yearly formal schooling is 9.3% on average. With the same education, the overeducated workers earn less than workers who are not overeducated; and the undereducated workers earn more than workers who are not undereducated. We also fine that experience has positive effect on earning by a decreasing rate; and females and singles earn less than the others.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
محسن ابراهیمی |
دانشیار گروه اقتصاد دانشگاه خوارزمی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه خوارزمی (Kharazami university)
علی اکبر قلی زاده | ali akbar
دانشیار گروه اقتصاد دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی دانشگاه بوعلی سینا
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه بوعلی سینا (Bu ali sina university)
امیرحسین علی پور |
کارشناسی ارشد دانشگاه بوعلی سینا
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه بوعلی سینا (Bu ali sina university)
نشانی اینترنتی
http://ecor.modares.ac.ir/article_13697_8c5391bc2dfe8f2e31342d14dc76536e.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1388/article-1388-241090.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات