این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
یافته، جلد ۲۲، شماره ۱، صفحات ۱۳-۲۴

عنوان فارسی مقایسه اثربخشی درمان نوروفیدبک در بهبود کارکردهای اجرایی مبتلایان به بیش‌فعالی و صرع
چکیده فارسی مقاله مقدمه: امروزه نوروفیدبک به عنوان روشی نوین در بهبود علائم بیش ­فعالی و صرع مورد استفاد قرار می­ گیرد. میزان کارآمدی این روش نوین درمانی در اختلالات گوناگون مورد بررسی قرار گرفته است. هدف این پژوهش مقایسه اثربخشی این درمان در مبتلایان به بیش فعالی و صرع است. مواد و روش ­ها: این پژوهش نیمه ­­آزمایشی با پیش ­آزمون و پس ­آزمون با گروه کنترل بود. جامعه این پژوهش را تمام کودکان مبتلا به ADHD و صرع در شهر کرج تشکیل دادند. نمونه این پژوهش شامل 60 کودک (15 نفر مبتلا به ADHD، 15 نفر مبتلا به صرع و 30 نفر گروه کنترل) به روش نمونه­ گیری تصادفی انتخاب شدند. در پیش ­آزمون سیاهه رتبه ­بندی رفتاری کارکردهای اجرایی (گویا، ایسکویت، گوی و کنورتی، 2000) برای کودکان تکمیل شد. این ابزار دیدگاه معلم را درباره رفتارهای دانش ­آموز در حوزه کارکردهای اجرایی منعکس می ­کند. در واقع ین ابزار، ابزاری برای غربالگری مشکلات کارکردهای اجرایی فراهم می­ کند. کارکردهای اجرایی قابل سنجش در این سیاهه شامل بازداری، انعطاف­پذیری، کنترل هیجانی، آغازگری، حافظه کاری، برنامه­ریزی/ سازماندهی، ساماندهی مواد و نظارت است. جهت اجرای پژوهش، برنامه بتا/ تتا برای همه آزمودنی­ها استفاده شد. هدف افزایش امواج تتا و کاهش امواج بتا بود. پس از پایان 10 جلسه (5 هفته و هر هفته دو جلسه) اجرای نوروفیدبک، مجدد سیاهه اجرا شد. برای تجزیه و تحلیل داده­ ها از آمار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و برای استنباط داده­ ها از روش کوواریانس تک متغیری استفاده شد. نسخه 18 نرم افزار اماری spss جهت تحلیل داده ­ها استفاده شد. یافته ­ها: یافته­ های پژوهش نشان داد نمرات کارکردهای اجرایی در پیش­ آزمون و پس ­آزمون گروه­ های مورد مطالعه تفاوت معنادار دارد (P< 0.001). همچنین ضریب تأثیر درمان نوروفیدبک بر بهبود کارکردهای اجرایی در گروه ADHD در مقایسه با گروه مبتلا به صرع و گروه کنترل بالاتر است (P< 0.001). بحث و نتیجه­ گیری: برمبنای یافته ­های به دست آمده، تأثیر نوروفیدبک در مبتلایان به ADHD و صرع موثر و متفاوت است. بنابراین، استفاده از نوروفیدبک در بهبود کارکردهای اجرایی مبتلایان به ADHD کارآمدتر است. این نتایج می­تواند در حوزه درمان بیش­ فعالی با استفاده از روش ­های نوین موثر باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله نوروفیدبک، کارکردهای اجرایی، بیش‌فعالی، صرع

عنوان انگلیسی A Comparision of the Effect Neurofeedback on the Improvement of the Executive Functions of Individuals with ADHD and Epilepsy
چکیده انگلیسی مقاله Background: Nowadays, neurofeedback is used as a new method to improve the symptoms of ADHD and epilepsy. The effectiveness of this new therapeutic approach in various disorders has been investigated. The purpose of this study was to compare the efficacy of this treatment in patients with hyperactivity and epilepsy. Materials and Methods: This study was quasi-experimental with pretest and post test and the control group. The study population comprised all the children with ADHD and epilepsy in Karaj. The sample consisted of 60 infected children (15 indivuduals suffering from ADHD, 15 people with epilepsy and 30 controls) who were selected by the random sampling method. In the pre-test, the behavioral behavior (executive summary) for children was completed. This tool reflects the teacher's view of student behaviors in the field of executive functions. In fact, it provides a tool for screening the performance problems. Executable executive functions in this log include inhibition, flexibility, emotional control, initiation, work memory, planning / organizing, inventory management and monitoring. To conduct the research, the beta / theta program was used for all the subjects. The aim was to increase theta waves and decrease beta waves. After completing 10 sessions (5 weeks and 2 sessions per week), the neurofeedback was run and the log was re-entered. Descriptive statistics (mean and standard deviation) were used to analyze the data and the one-variable covariance method was used to infer the data. Spss version 18 was used to analyze the data. Results: The findings of the research indicated that the performance scores in the pre-test and post-test of the studied groups were significantly different )P< 0.001(. Moreover, the effect of neurofeedback treatment on the improvement of executive functions in the ADHD group was higher than the epileptic and control groups )P< 0.001(. Conclusion: Based on the findings, neurofeedback is efficient but its effect is different in patients with ADHD and epilepsy. Hence, the use of neurofeedback is more effective in improving the performance of ADHD patients. These results can be useful in the field of overactive treatment using novel methods.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مجتبی خاکساریان | Mojtaba KHaksarian
School of Medicine, Lorestan University Medical Sciences, Khorramabad, Iran
دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی لرستان، خرم آباد، ایران

صبا حسنوندی | Saba Hasanvandi
Department of Psychology, Faculty of Humanistic Sciences, Khorramabad Branch, Islamic Azad University, Khorramabad, Iran,
گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، واحد خرم آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، خرم آباد، ایران

رقیه پیری | Roghayeh Piri
Faculty of Educational Sciences and Psychology, Kharazmi University, Tehran, Iran.
دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران

محمد مهدی سهرابی فرد | Mohammad Mahdi Sohrabifard
Faculty of Educational Sciences and Psychology, Shahid Chamran University, Ahwaz, Iran.
دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران، اهواز، ایران


نشانی اینترنتی http://yafte.lums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1756-9&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/40/article-40-2411088.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده مغز و اعصاب
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات