این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
یافته
، جلد ۲۲، شماره ۱، صفحات ۲۵-۳۸
عنوان فارسی
مقایسه اثر بخشی آموزش مهارت های ذهن گاهی ویژه کودکان با نافرمانی مقابله ای و درمان شناختی –رفتاری بر تعاملات کودک با معلم
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: اختلال نافرمـانی مقابله ای یکی از رایج ترین تشخیصهای اخـتلالات سـلامت روان در دوران کودکی می باشد،که الگـوی عـودکننـده از رفتارهـای منفـی کارانـه، نافرمانی، سرکشی و خصم آلـود در برابـر اشـخاص صـاحب قدرت است که تأثیرات وسیعی بر فرد، خـانواده، مدرسـه و اجتماع دارد. از این رو پروتکل آموزش مهارت های ذهن آگاهی ویژه کودکان با نافرمانی مقابله ای در راستای بهبود تعامل کودک با معلم تدوین گردید. این پژوهش با هدف بررسی مقایسه اثر بخشی آموزش مهارت های ذهن آگاهی ویژه کودکان با نافرمانی مقابله ای و درمان شناختی – رفتاری بر تعاملات کودک با معلم اجرا گردید. مواد و روش ها: طرح پژوهش، نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون-پس آزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. تعداد 60 کودک نافرمان مقابله ای 8 تا 12 ساله به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (روش مداخله: آموزش مهارت های ذهن آگاهی و درمان شناختی -رفتاری) و یک گروه کنترل قرار گرفتند. ابزار سنجش شامل پرسشنامه رابطه معلم- دانش آموز و پرسشنامه علائم مرضی کودکان (CSI-4) بود. یافته ها: نتایج تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر نشان داد که آموزش ذهن آگاهی و درمان شناختی-رفتاری بر افزایش تعامل کودک با معلم تأثیر معنی دار داشته است. همچنین بررسی ها نشان داد که بین افزایش تعامل کودک با معلم تحت آموزش ذهن آگاهی و تحت درمان شناختی-رفتاری تفاوت معنی دار وجود دارد (001/0P= ). بحث و نتیجه گیری: افزایش تعامل کودک با معلم در گروهی که تحت درمان شناختی-رفتاری بوده اند، بیشتر از افزایش تعامل کودک با معلم در گروهی که تحت آموزش ذهن آگاهی بودهاند، می باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
A Comparison of the Effectiveness of the Mindfulness Skills Training for Children with Oppositional Defiant and Cognitive-Behavioral Therapy on the Child-Teacher Interactions
چکیده انگلیسی مقاله
Background: Oppositional defiant disorder is one of the most common diagnoses of mental health disorders in childhood, which is a recurrent pattern of negative caring behaviors, disobedience, rebellion, and hostility toward the power holder. It has a profound impact on the individual, the family, the school and the community. Hence, the protocol for training the mindfulness skills of children with oppositional defiant disorder was developed to improve the child's interaction with the teacher. The purpose of this study was to compare the effectiveness of mindfulness training for children with oppositional defiant disorder and cognitive-behavioral therapy on the child-teacher interactions. Materials and Methods: The research method was a semi-experimental pretest-posttest and follow-up with a control group. Sixty 8 to 12-year-old oppositional defiant children were selected by available sampling and were randomly assigned into two experimental groups (interventional technique: mindfulness skills training and cognitive-behavioral therapy) and a control group. Measurement tools consisted of a Teacher-Student Relationship Questionnaire and Questionnaire CSI-4. Results: The results of the analysis of variance with repeated measures indicated that mindfulness training and cognitive-behavioral therapy had significant effects on enhancing the child interactions with the teacher. Studies have also showed a significant difference between the increasing child-teacher interaction with mindfulness training and cognitive-behavioral therapy ((P =0.001). Conclusion: The rise of child-teacher interactions in the cognitive-behavioral group is greater than the increase in the child-teacher interactions in the group with mindfulness training.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
نغمه خدامی | Naghme Khodami
Department of Psychology, Faculty of Educational Science and Psychology, Khorasgan Islamic Azad University, Isfahan, Iran
گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد خوراسگان، اصفهان، ایران
مختار ملک پور | Mokhtar Malekpour
Department of Psychology, Faculty of Educational Science and Psychology, University of Isfahan, Isfahan, Iran
گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
امیر قمرانی | Amir Ghamarani
Department of Psychology, Faculty of Educational Science and Psychology, University of Isfahan, Isfahan, Iran
گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
حمید آتش پور | Hamid Atashpour
Department of Psychology, Faculty of Educational Science and Psychology, Khorasgan Islamic Azad University, Isfahan, Iran
گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد خوراسگان، اصفهان، ایران
نشانی اینترنتی
http://yafte.lums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2540-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/40/article-40-2411089.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
کودکان
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات