این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فصلنامه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران، جلد ۱۷، شماره ۳، صفحات ۱۷۱-۱۷۵

عنوان فارسی بررسی اثرات آموزش چهره به چهره در کاهش تداخلات دارویی نسخ بیمه ای پزشکان در پاییز و زمستان ۱۳۸۵-۱۳۸۴
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: امروزه با توجه به پلی فارماسی و میانگین بالای تجویز دارو در نسخ، تداخلات دارویی از اهمیت بالایی برخوردار هستند. تحقیق حاضر جهت بررسی اثرات آموزش چهره به چهره در کاهش تداخلات دارویی نسخ بیمه ای پزشکان در پاییز و زمستان سال 1385-1384نجام شد.روش بررسی: در این پژوهش مداخله ای (نیمه تجربی)، کلیه پزشکانی که در نسخ بیمه ای خود تداخلات دارویی داشتند، بررسی شدند. ابتدا با مراجعه به کمیته کنترل نسخ، نسخه پزشکان از نظر تداخلات دارویی بررسی شد و سپس با مراجعه به مطب پزشکان، آموزش های لازم (آموزش چهره به چهره، بازخورد اطلاعات و چاپ جزوه آموزشی) درباره تداخلات دارویی موجود در نسخ آنها داده شد. پس از اجرای برنامه آموزشی، نسخ پزشکان طی یک دوره 3 ماهه بعد از آموزش، مجددا از نظر وجود تداخلات دارویی بررسی شد. میانگین درصد تداخلات دارویی و آگاهی پزشکان در ارتباط با تداخلات دارویی مورد بررسی قرار گرفت.یافته ها: فراوانی تداخلات دارویی در بین پزشکان 49/8 درصد بود. فراوانی تداخل دارویی متوسط نسبت به شدید و خفیف بیشتر بود. تداخلات دارویی شدید از 6/1 درصد قبل از آموزش به 24/0 درصد بعد از آموزش کاهش یافت و این کاهش معنی دار در تداخل متوسط و خفیف نیز دیده شد (P< 0.001). هم چنین بعد از آموزش، افزایش معنی داری در آگاهی پزشکان در زمینه مکانیسم وقوع، دسته بندی فارماکولوژیک و درمان تداخل مشاهده شد (P< 0.001).نتیجه گیری: نتایج حاصل از این تحقیق بیانگر اهمیت آموزش فعال در کاهش درصد تداخلات دارویی در نسخ پزشکان و تاثیر آموزش در افزایش آگاهی پزشکان در مورد تداخل دارویی می‌باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش چهره به چهره، تداخل دارویی، نسخه پزشکی

عنوان انگلیسی Evaluation of face to face training effects on reduction of
چکیده انگلیسی مقاله Background: Drug interactions are among the most important medication errors and often can potentially cause adverse drug reactions that may affect treatment course. In the present study we evaluated the effects of face to face education on reduction of drug interactions on insured prescription of physicians. Materials and methods: We selected the physician’s prescriptions and identified drug interactions of physician’s prescriptions. The prepared questionnaire was introduced to physicians through face to face education, feed back of information and designation of pamphlets. Having educated the physicians, their prescriptions were reevaluated. Results: The incidence of drug interaction was %8.49, however, mean number of drug interaction was significantly reduced after education (p< 0.001). Meanwhile, a significant increment was observed in physicians’ knowledge towards possible mechanism, pharmacologic classification and drug interactions (p< 0.001). Conclusions: Our results revealed the importance of active education in reducing the percentage of drug interactions and the effects of education in increased physician’s knowledge towards drug interactions.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محبوبه قربانی | mhboobeh ghorbani
islamic azad university
گل تپه، دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی گرگان (Islamic azad university of gorgan)

سیدمصطفی حسینی | mostafa hosseini
, gorgan branch


وحید خوری | vahid khouri
گروه فارماکولوژی، دانشگاه علوم پزشکی گرگان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی گلستان (Golestan university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://www.iau-tmuj.ir/browse.php?a_code=A-10-1-72&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده اپیدمیولوژی
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات