این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
پژوهش های رشد و توسعه پایدار
، جلد ۱۳، شماره ۴، صفحات ۱-۲۵
عنوان فارسی
بررسی اثرات ساختار بازار بر نوآوری و تحقیق و توسعه در صنایع کارخانهای ایران
چکیده فارسی مقاله
هدف تحقیق حاضر، بررسی اثرات ساختار بازار بر نوآوری و تحقیق و توسعه در صنایع کارخانهای ایران است. برای این منظور دادههای ترکیبی[1] صنایعکارخانهای ایران بر اساس طبقهبندی استاندارد بین المللی فعالیتهای صنعتی [2] جمعآوری و با استفاده از سیستم معادلات همزمان و روش حداقل مربعات دو مرحلهای با جزء خطا [3]، اثرات متقابل سطح تمرکز، نوآوری و تحقیق و توسعه، تبلیغات و سودآوری در رشته فعالیتهای مختلف صنعتی، طی سالهای 1386- 1375مورد ارزیابی قرار گرفته است. در مجموع، نتایج تحقیق نشان میدهد که سطح تمرکز، اثرات معناداری بر سطح نوآوری و تحقیق و توسعه در صنایع کارخانهای ایران داشته و رابطه معکوس میان سطح تمرکز و نوآوری و تحقیق و توسعه برقرار است. همچنین، با افزایش سودآوری، از سطح تحقیق و توسعه این صنایع کاسته شده است. بررسی عوامل مؤثر بر ساختار صنایع کارخانهای نشان میدهد که اگر چه سطح نوآوری و تحقیق و توسعه بر ساختار این صنایع مؤثر نبوده است، اما سودآوری و عملکرد برتر بنگاهها عاملی مؤثر بر سطح تمرکز آنها و نیز تبلیغات از دیگر پارامترهای مؤثر بر این ساختار بوده است. برآورد پارامترهای اثر گذار بر سودآوری رشته فعالیتهای صنعتی، نشان از عدم تأثیرگذاری پارامتر ساختاری تمرکز و رفتار نوآورانه و تحقیق و توسعه بر عملکرد صنایع دارد. نتایج تخمین معادله تبلیغات نیز نشان می دهد که افزایش تمرکز بازاری باعث کاهش سطح تبلیغات شده، اما رفتار نوآورانه بنگاهها سطح تبلیغات آنها را افزایش داده است. از طرف دیگر، اثرات تاخیری و انباشته شده تحقیق و توسعه، وجود رابطه معکوس میان سطح تمرکز و تحقیق و توسعه را مورد تأیید قرار میدهد. [1]. Panel Data [2]. International Standard Industrial Classification [3]. Error Component Two-Stage Least Squares
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The Effect of Market Structure on Innovation and R&D in Iran’s Manufacturing Sector
چکیده انگلیسی مقاله
The main purpose of this paper is to investigate the effect of market structure on innovation and R&D in Iran’s manufacturing sector. To do this, first, statistical data for Iran’s manufacturing sector has been gathered in International Standard Industrial Classification (ISIC) format, then mutual effects of concentration, innovation and R&D, advertising and profitability in different industrial activities have been analyzed using simultaneous equations system and Error Component Tow Stage Least Squares (EC2SLS) during 1996-2007. The results show that industrial concentration has a significant and inverted U-shaped relationship with innovation and R&D. In addition, R&D expenditure declines with increases in profitability. The investigation of the factors affecting manufacturing structure indicates that although innovation and R&D has no effect on manufacturing structure, but profitability and performance of top firms affect their concentration. Our findings exhibit the ineffectiveness of concentration and innovational behavior on industries performance; whereas increasing market concentration results in advertising expenses and innovational behavior of firms raises advertising expenses. Similarly, the lagged and accumulated effects of R&D confirm the existence of an inverted U-shaped relationship between concentration and R&D
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
فرهاد خدادادکاشی | khodadad kashi
دانشیار گروه اقتصاد دانشگاه پیام نور
منصور زرای نژاد | zarra nezhad
استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه شهید چمران اهواز
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شهید چمران (Shahid chamran university)
رضا یوسفی حاجی آباد | yossefi hajiabadi
استادیار گروه اقتصاد دانشگاه پیام نور
نشانی اینترنتی
http://ecor.modares.ac.ir/article_10426_f98caa77365b663e8b7a6b632e7376d1.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1388/article-1388-241150.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات