این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های رشد و توسعه پایدار، جلد ۱۳، شماره ۴، صفحات ۱۰۳-۱۲۶

عنوان فارسی توزیع اندازه بنگاه و روند تغییرات آن در بنگاه‌های جدیدالورود صنعت تولید نساجی با استفاده از روش‌ ناپارامتریک: ۸۴-۱۳۷۶
چکیده فارسی مقاله ورود بنگاه به فعالیت اقتصادی می‌تواند نشانه پویایی اقتصاد باشد، اما اینکه بنگاه‌ها، زمان ورود چه ‌میزان متناسب با اندازه‌بهینه وارد و یا در ادامه به آن همگرا می‌شوند، سؤالاتی است که برای پاسخ به آنها دو دیدگاه مطرح می‌باشد. در دیدگاه نخست، بنگاه پس از ورود با یادگیری از بازار، اندازه خود را تعدیل و به فعالیت ادامه می‌دهد. در دیدگاه دوم، بنگاه اندازه خود را تعدیل ننموده و در بلندمدت از بازار خارج می‌شود. در این راستا، بررسی توزیع اندازه بنگاه‌های جدید در یکی از اصلی‌ترین صنایع تولیدی ایران (صنعت نساجی) هدف اصلی این پژوهش می‌باشد. داده‌های موردنظر شامل بنگاه‌های جدید نساجی در 1376 (مرکز آمار ایران) و پیگیری آن تا 1384 می‌باشد. برای بررسی توزیع اندازه، از روش ناپارامتریک و معیارهای اشتغال، ارزش‌تولیدات و ارزش‌افزوده استفاده شده است. نتایج نشان‌دهنده آن است که توزیع اندازه اشتغال از الگوی یادگیری‌ فعال پیروی نموده و خود را با شرایط بازار تطبیق نداده‌اند. اما بنگاه‌ها با معیارهای ارزش‌تولیدات و ارزش‌افزوده از الگوی یادگیری منفعل پیروی و به توزیع لگ‌نرمال همگرا شده‌اند. عدم توانایی بنگا‌ه‌ها در همگرایی اشتغال و توانایی آنها در همگرایی تولید و ارزش‌افزوده می‌تواند نشانه‌هایی از انعطاف‌ناپذیری بازارکار ایران بوده و بازنگری در قوانین آن برای انعطاف‌پذیری بیشتر اهمیت می‌یابد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Firm Size Distribution and its Changes Trend in Textile Manufacturing New Firms Using Non-Parametric Technique: 1997-2005
چکیده انگلیسی مقاله Entering firms into a business can be a sign of economic dynamism, but to what extent do they enter according to optimal size or converge to it? The answers are given in two approaches. In the first approach, a new- entrant enterprise adjusts its size by learning market and continues to its activity. In the second approach, the enterprise does not adjust its size and exits the market. In this regard, the study of size distribution of new enterprises in Iran’s textile industry is the main purpose of this research. We collect statistical data for new textile businesses during 1997-2005 from Statistical Center of Iran. We use nonparametric method and indicators of employment, output value and value-added for evaluation of the size distribution. The results indicate that the employment size distribution follows an active learning model and does not adapt itself with market conditions. Regarding output value and value-added, the textile businesses follow a passive learning model and converge to the Lognormal distribution. The inability of firms in convergence by employment and their ability in convergence by output and value added criteria are some signs of a rigid labor market in Iran. According to these findings, reconsidering the labor law in order to making it more flexible is essential.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمدعلی فیض پور | mohammad ali
عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری، دانشگاه یزد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه یزد (Yazd university)

زهره احمدی |
کارشناس ارشد علوم اقتصادی

مهدی امامی میبدی | emami meibodi
دانشجوی دکتری اقتصاد، دانشگاه شیراز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شیراز (Shiraz university)


نشانی اینترنتی http://ecor.modares.ac.ir/article_10431_6057f5e47bb4424c319070f55b82849b.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1388/article-1388-241154.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات