این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های رشد و توسعه پایدار، جلد ۱۳، شماره ۲، صفحات ۱۲۹-۱۴۹

عنوان فارسی تأثیر سیاست‎های دولت بر میزان تورم در ایران: کاربردی از فرایند یادگیری در چارچوب انتظارات عقلایی
چکیده فارسی مقاله امروزه سیاستگذاران و اقتصاددانان، انتظارات ‌عقلایی را به طور وسیع ‎در سیاست‌های پولی‍، مالی و تنظیمی مورد استفاده قرارمی‌دهند تا عملکرد اقتصادی کشورشان را بهبود بخشند. در تعدادی از الگوهای مرتبط با این سیاست‌ها، انتظارات با فرض عقلایی‍بودن و داشتن اطلاعات کامل در زمینه علم اقتصاد پایه‌گذاری شده‌ است. اما در واقع فعالان اقتصادی درباره تعدادی از پارامترهای این مدل‌ها اطلاعات کافی و کاملی ندارند. این پارامترهای نامعلوم را می‌توان در طول دوره فرایند یادگیری در چارچوب انتظارات عقلایی تخمین زد. در این مطالعه، تأثیر سیاست‌های دولت بر تورم بر مبنای انتظارات‌عقلایی تحت فرایند یادگیری، الگو‎سازی ‎شده است. داده‎های مورد استفاده در این مطالعه از بانک مرکزی ایران‌ (1388-1368) و همچنین از‎ برنامه‎های توسعه اقتصادی ایران ‎گرفته شده است. نتایج مطالعه نشان داد که تورم موجود در کشور، بیشتر از ساختار اقتصاد کشور و سیاست‍های دولت ناشی می‍شود و انتظارات تورمی مردم سهم ناچیزی در آن‎ دارد.‎ همچنین بر اساس نتایج حاصله فرایند یادگیری در ایران به سمت انتظارات عقلایی همگرا خواهد شد، لذا سیاست‍های اتخاذی توسط دولت برای کاهش تورم و افزایش اشتغال، ناکارآمد می‍باشد و پیشنهاد می‍شود که دولت از سیاست‍های غیر‍منتظره و ناگهانی جهت مؤثر واقع شدن برنامه‎های خود استفاده کند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Impact of Government Policies on the Inflation Rate in Iran: an Application of Learning Process in the Framework of Rational Expectations
چکیده انگلیسی مقاله Today, policymakers and economists use widely rational expectations (RE) in monetary, financial and regulatory policies to improve their country economic performance. In some of the pertinent models to these policies, expectations have been formed by assuming rationality and full information on economics. Indeed, economic agents have no perfect information about some parameters of these models. These unknown parameters can be estimated in the form rational expectations during learning process. In this research, the impact of government policies on the inflation rate has been modeled on the basis of rational expectations under learning process. Data has been gathered from Central Bank of Iran (CBI) and Iran’s economic development plans over the period 1989-2009. Results show that current inflation in the country originates mainly from economy structure and government policies, so share of public inflationary expectations is negligible. In addition, the learning process in Iran will converge to rational expectations, thus government policies for reducing inflation and increasing employment are inefficient. It is recommended that government adopt unanticipated and sudden policies to be effective its plans.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله کاظم فرهمندگلیان | farahmand gelyan
. دانش¬آموخته کارشناسی ارشد اقتصاد کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)

ناصر شاهنوشی |
استاد گروه اقتصاد کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)


نشانی اینترنتی http://ecor.modares.ac.ir/article_2295_1b6d4168fd68a41531e847ff5f7d473e.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1388/article-1388-241174.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات