این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فصلنامه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران، جلد ۱۷، شماره ۲، صفحات ۱۱۳-۱۱۶

عنوان فارسی بررسی ارتباط استفاده از رایانه و احساس دانش ‌آموزان در مورد مدرسه و تکالیف درسی آن
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: گسترش روزافزون استفاده از رایانه و قابلیت های متنوع این ابزار، می تواند در مقوله های مختلف زندگی افراد و بویژه دانش آموزان تاثیرات مثبت یا منفی بر جای گذارد. بررسی ارتباط استفاده از رایانه و احساسی که دانش آموزان در مورد مدرسه و تکالیف درسی دارند، موضوع این پژوهش قرار گرفته است.روش بررسی: این مطالعه بصورت توصیفی تحلیلی و بین دانش آموزان کلاس های پنجم ابتدایی، دوم راهنمایی و اول دبیرستان شهرستان دماوند انجام شد. دانش آموزان مذکور، جامعه آماری این مطالعه را تشکیل می دادند که با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای، 1872 دانش آموز دختر و پسر مورد مطالعه قرار گرفتند. ساعات استفاده از کامپیوتر به تفکیک روزهای هفته و روزهای تعطیل به عنوان متغیرهای مستقل و احساس دانش آموز در مورد مدرسه و فشار تکالیف منزل، به عنوان متغیرهای وابسته منظور شدند.یافته ها: پسران بطور معنی داری استفاده بیشتری از رایانه داشتند (0005/0=p) و در روزهای کاری هفته، با افزایش مقطع تحصیلی استفاده از رایانه هم افزایش می یافت (03/0=p). دانش آموزانی که احساس بد در مورد مدرسه داشتند و آنهایی که فشار تکالیف منزل را بیشتر می دانستند، بطور معنی داری بیشتر از بقیه از رایانه استفادهمی کردند (01/0>p).نتیجه گیری: استفاده اعتیادآمیز از رایانه در قالب بازیها، اینتـرنت و سایر موارد در برخی از دانش آموزان می تواند مشکلات جدی روانی و تحصیلی را به همراه آورد. لزوم توجه خانواده ها و مسوولین مدارس به استفاده منطقی و به اندازه از این وسیله توصیه می-شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله رایانه، دانش آموزان، احساس نسبت به مدرسه، فشار تکالیف

عنوان انگلیسی Association between computer use and feeling of students about their school and school exercises
چکیده انگلیسی مقاله Background: Spread of computer use and various ability of it can affect the life style of people, especially students. The present study was conducted to determine the patterns of computer use among students and their feeling about school and exercises. Materials and methods: An analytic cross-sectional study was carried out on 1872 primary, middle and high school students by cluster sampling method in Damavand city. The number of hours that spend for computer in weekdays and weekends and feeling about school and exercises were answered by students in a standard questionnaire. Results: Computer use by boys were significantly more than girls (P=0.0005). In weekdays, with increasing the educational stage, computer use was increased (p=0.03). Bad feeling about school and exercises was associated with more computer use in our subjects (p< 0.01). Conclusion: Pediatricians should carry out health education on the number of hours students should spend in front of the computer.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Computer, Students, School feeling, Exercise pressure.

نویسندگان مقاله علی رمضان خانی | ali ramezankhani
shahid beheshti medical university
تهران، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)

محمد زراع | mohammad zare
ministry of health, education and treatment
رمان و آموزش پزشکی

علیرضا باهنر |


سیامک عالی خانی |


علیرضا دلاوری |


شبنم رهبانی |


مهری صالحی سیچانی | salehi sichani
تهران، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://www.iau-tmuj.ir/browse.php?a_code=A-10-1-83&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده اپیدمیولوژی
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات