این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
پژوهش های رشد و توسعه پایدار
، جلد ۱۲، شماره ۴، صفحات ۱۲۵-۱۵۳
عنوان فارسی
توزیع اندازه بنگاههای صنایع تولیدی و روند تغییرات آن
چکیده فارسی مقاله
بنگاههای اقتصادی اگرچه با اندازههایی کاملاً متفاوت به بازار وارد میشوند، اما واقعیتهای موجود نمایانگر آن است که با گذشت زمان، توزیع اندازه بنگاههای جدیدالورود به فعالیت اقتصادی، از پراکندگی به همگنی بیشتر میگراید. این موضوع در ادبیات اقتصاد صنعتی با عنوان دینامیزم صنعتی شناخته شده است. در این حوزه و میان دیدگاههای متفاوتی که میکوشد تغییر در توزیع اندازه را با گذشت زمان توضیح دهد، دیدگاه یادگیری بر اساس تجربه[1] دیدگاهی غالب است که بر اساس آن بنگاههای اقتصادی با هر اندازهای به فعالیت وارد شوند، با گذشت زمان یاد خواهند گرفت که اندازهای که آنها می توانند در بلندمدت در بازار باقی بمانند، چه میزان است. در این میان، بنگاههایی که نتوانند در زمانی معقول به چنین یادگیری دست یابند، مجبور خواهند بود که از بازار خارج شوند. از اینرو، بررسی نحوه توزیع اندازه بنگاههای اقتصادی در زمان ورود و تعدیل آن با گذشت زمان، موضوعی است که از هر حیث اهمیت یافته و نه تنها میتواند برای بنگاههای جدیدالورود کاربردی اساسی داشته باشد، بلکه میتواند با کاهش زمان تعدیل برای بنگاههای موجود، امکان بقای آنها را در بازار افزایش دهد. بر این اساس، بررسی این موضوع که تاکنون در اقتصاد ایران کمتر بدان توجه گردیده، موضوع اساسی این مقاله را تشکیل داده و بررسی آن در صنایع تولیدی ایران با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی، کانون تمرکز این مقاله با استفاده از دادههای بنگاههای صنعتی، جمعآوری شده توسط مرکز آمار ایران طی دورهای ده ساله می باشد. نتایج حاکی است که متوسط اندازه بنگاههای جدیدالورود در صنایع مورد بررسی، کوچکتر از این متوسط در بنگاههای موجود در صنایع مذکور بوده است. به عبارت دیگر و همسو با مطالعات انجام شده، بنگاههای اقتصادی صنایع تولیدی ایران نیز در مقایسه با بنگاههای موجود در اندازههایی کوچکتر متولد میشوند. علاوه بر آن، پراکندگی گسترده اندازه این بنگاهها در زمان ورود در اکثر صنایع با یادگیری طی دوره کاهش یافته و به سمت همگنی بیشتر و تعدیل اندازه گرایش یافته، همچنین نتایج نشاندهنده آن است که اگرچه در قریب به اتفاق صنایع منتخب مورد بررسی، متوسط اندازه بنگاههای جدیدالورود باقیمانده تا پایان دوره افزایش یافته، اما شدت افزایش در بین این بنگاهها در سه گروه بنگاه (با اندازهای کوچکتر از متوسط، نزدیک به متوسط و بزرگتر از اندازه متوسط صنعت) قابل تفکیک است. متوسط رشد اندازه بنگاههای در دامنه میانی، حدود نصف رشد گروه کوچکتر است، در حالی که این رشد برای بنگاههای در گروه بزرگتر حدود نصف گروه قرار گرفته در دامنه نزدیک به متوسط اندازه صنعت است. این موضوع به عنوان اساسیترین یافتههای بررسی دینامیزم صنعتی در اقتصاد ایران، نشاندهنده آن است که بر خلاف معمول، معیار کوچک و متوسط میتواند متناسب با نوع صنعت تغییر یافته و یا تحت تأثیر زمان قرار گیرد. بنابراین، اطلاق تعریفی مطلق برای مفهومی متغیر (بنگاههای کوچک، متوسط و بزرگ) با توجه به یافتههای این پژوهش چندان منطقی به نظر نمیرسد. [1]. Learning by doing
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The Process of Changes in Size Distribution of Manufacturing Firms in Iran
چکیده انگلیسی مقاله
Although many firms enter into the market in completely different sizes, recent facts show that the size distribution of new-entrant firms tend to more homogeneity than disparity over time. This is known as industrial dynamics in the literature of industrial economics. The dominant view in this area is learning by doing, in which firms can enter into an activity at any sizes. However, they will learn over time that which size of the market is effective enough to enable them to remain in the market in the long run to give them the chance to adjust their size. Meanwhile, firms that failed to learn it in a reasonable time will have to exit the market. Therefore, the most significant objective of this paper is to review the way of size distribution in firms in arrival time and its adjustment over time in Iran that is not so far taken into consideration well. This subject can have prestigious application for new-entrant firms as well as increasing their lifetime in the market by decreasing adjustment time for incumbent firms. A descriptive-analytical method has been applied for doing this research. The industrial firm data collected by Statistical Center of Iran (SCI) in ten consecutive years are also used for this purpose. The results indicate that the average size of new-entrant firms is smaller than that of incumbent ones. In other words, manufacturing firms in Iran are born smaller in size in comparison with incumbent firms. Additionally, broad size dispersion of the firms at arrival decline during the learning by doing in most industries and tend to more homogenous size distribution. The results have also revealed that although in most selected industries the average size of new entrants has been increased, the intensity of increase is separable in three groups: 1. firms smaller than industry average, 2. firms with close size to the average industry size and 3. firms larger than industry average. Average growth of firm size located in the middle range (group 2) is about half of this measure toward group 1. However, average growth of firm size located in larger groups (group 3) is about half of this measure toward the group 2. This subject as the most essential findings of the industrial dynamics in the economy of Iran indicate that -unlike the usual- small and medium criterion could be modified to suit the type of industry or be influenced by time. Finally, the findings of this research imply that applying absolute definition for a variable conception (small, medium and large firms) cannot be considered rational.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
محمدعلی فیض پور | mohammad ali
عضو هیأت علمی دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری، دانشگاه یزد
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه یزد (Yazd university)
سعیده رادمنش |
کارشناس ارشد برنامه ریزی سیستم های اقتصادی، دانشگاه شهید بهشتی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)
نشانی اینترنتی
http://ecor.modares.ac.ir/article_2277_8521a91170e3c9a05f14a54e6ec4db4b.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1388/article-1388-241191.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات