این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبرد دفاعی، جلد ۱۷، شماره ۴، صفحات ۳۷-۶۳

عنوان فارسی معرفی الگویی جهت مدیریت دانش نظامی با رویکرد رفتاری
چکیده فارسی مقاله سازمان‌های نظامی با توجه به ماهیت مأموریتی خود در خط مقدم استفاده از دانش‌­های جدید می­‌باشند و همچنین با تهدیدهای متنوعی چون موشک‌­ها و هواپیماها با سرعت و قابلیت حرکتی بالا، پهبادهای چندمنظوره، سایبرالکترونیک، بیوتروریسم، علوم و فناوری­‌های همگرا، رایانه‌­ها، فناوری­‌های زیستی، عملیات روانی و رسانه روبه‌رو بوده و جهت پاسخگویی به این تهدیدها چالش­‌های بزرگی در راستای دستیابی به دانش­ و فناوری­‌های در لبه دانش دارند. هدف از انجام تحقیق حاضر­ ارائه الگویی جهت مدیریت دانش بر اساس تجزیه‌و‌تحلیل سطوح فرد، گروه و سازمان (رویکرد رفتاری) به جهت درک کلی و ایجاد بینش جدید در سازمان‌های نظامی می‌باشد. تحقیق حاضر از نوع آمیخته (کمّی و کیفی) بوده که جامعه آماری بخش کمّی شامل کارکنان یکی از سازمان‌های نظامی و حجم نمونه به تعداد 50 نفر انتخاب گردید، حجم نمونه بخش کیفی نیز 7 نفر از خبرگان حوزه مدیریت دانش و روایی پرسشنامه نیز توسط 4 نفر از استادان مدیریت دانشگاه‌های نظامی صاحب­نظر در این حوزه انجام و مورد تأیید ­و پایایی نیز با محاسبه آلفای کرونباخ 0/85 به‌­دست آمد. جهت آزمون فرضیه‌­ها از الگوی معادلات ساختاری و از نرم‌افزار PLS استفاده شد و همه فرضیه­‌ها مورد تأیید قرار گرفتند. برابر نتایج به‌دست آمده الگویی با 4 بعد، 14 مؤلفه و 53 شاخص ارائه گردید و بیانگر این بود که فرایندهای مدیریت دانش از متغیر­های پنهان سطح فردی، سطح گروه و سطح نظام‌های سازمانی به‌صورت یکپارچه اثر می­‌پذیرند و همچنین مؤلفه‌ها و شاخص‌های سطح گروه، بیشترین تأثیر را بر فرایندهای مدیریت دانش می‌گذارند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Introduction of a Model for Management of Military Knowledge with a Behavioral Approach
چکیده انگلیسی مقاله Military organizations are at the forefront of using new knowledge regarding the nature of their mission. They are also faced with a variety of threats such as high-speed missiles and aircraft, multi-purpose drones, cyber-electronics, bioterrorism, convergent sciences and technologies, computers, biotechnologies, psychological operations, and the media, and to address these intimidations they have great challenges in obtaining knowledge and technologies at the forefront of knowledge. The purpose of this study is to offer a model for knowledge management based on the analysis of individual, group and organization levels (behavioral approach) to generally understand and create new insights in military organizations. This research was a mixed one (quantitative and qualitative) that the statistical population of its quantitative section included employees of one of the military organizations and the sample size was 50 individuals. The sample of the qualitative section included 7 individuals from among experts in the realm of knowledge management. The validity of questionnaire was confirmed by 4 professors of management at the prestigious military universities in this field, and the reliability was calculated using Cronbach's alpha coefficient which was 0.85. To test the hypotheses, the structural equation model and the PLS software were used and all the hypotheses were confirmed. According to the obtained results, a model with 4 dimensions, 14 components and 53 indicators was presented and it showed that knowledge management processes are affected by hidden variables of individual level, group level and organizational system level as a whole and also components and indicators of group level have the greatest impression on knowledge management processes.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله احمد عسکری |
مربی دانشگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء

امید اردلان |
استادیار دانشگاه فرماندهی و ستاد آجا

حسین مینایی |
استادیار دانشگاه فرماندهی و ستاد آجا


نشانی اینترنتی http://ds.journals.sndu.ac.ir/article_934_34d9c76313dba18f4676fb2d2605c7a2.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/829/article-829-2412180.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات