این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 29 آذر 1404
پژوهش های رشد و توسعه پایدار
، جلد ۱۱، شماره ۳، صفحات ۱۱۱-۱۳۴
عنوان فارسی
تحلیل تجربی میزان انتقال اثر نرخ ارز بر قیمت صادرات غیرنفتی ایران
چکیده فارسی مقاله
مطابق مدلهای انتقال اثر نرخ ارز، نرخ ارز در تعیین قدرت رقابتی صادرات کشورها بسیار حائز اهمیت بوده و تعیین اندازه انتقال اثرات نرخ ارز بر قیمت صادرات می تواند در برنامه ریزی های توسعه صادرات ایفای نقش نماید. در این راستا، در مقاله حاضر سعی شده است در چارچوب نظری مدلهای انتقال اثر نرخ ارز، با استفاده از تکنیک ARDL میزان انتقال اثرات نرخ ارز بر قیمت صادرات غیرنفتی اقتصاد ایران طی دوره 1350تا 1386مورد آزمون قرار گیرد. یافته های تجربی تحقیق نشان می دهد که رابطه مثبت و معنی داری بین نرخ ارز و شاخص قیمت صادرات وجود دارد، به طوری که طی دوره مورد بررسی، با افزایش نرخ ارز (کاهش ارزش پول ملی) شاخص قیمت صادرات به طور معنی دار افزایش یافته است. در نتیجه میزان انتقال اثر نرخ ارز(Pass-Through) به قیمت صادرات کشور تقریباً کامل و به قیمت وارداتی کشور مقصد برابر صفر می باشد. به عبارت دیگر، نتایج تجربی تحقیق دلالت بر این دارد که در اقتصاد ایران، صادرکنندگان در مواجهه با کاهش ارزش پول ملی(افزایش نرخ ارز)، قیمت صادرات را افزایش داده و به این ترتیب، تغییر نرخ ارز تأثیر چندانی بر قیمت پرداختی کشور مقصد نداشته است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Exchange Rate Pass-Through to Non-oil Export Price of Iran
چکیده انگلیسی مقاله
According to exchange rate pass-through models, exchange rate has a great impact on the competitiveness of exports and determining the effects of exchange rate on export prices can be useful in planning for export promotion. For this purpose, in this paper it has been attempted in the theoretical framework of exchange rate pass- through models and applying ARDL approach the effects of exchange rate on non- oil exports price of Iran during 1971 to 2007 has been tested empirically. The findings show that there is a significant positive relationship between exchange rate and export price index so that by increasing exchange rate (devaluation of national currency) export price index increases significantly. Exchange rate pass- through to export prices is complete and to import prices in terms of destination currency is zero. In other words, the empirical results of this study indicate that in the Iranian economy, exporters are faced with devaluation of national currency (increase in exchange rate), which increases export prices in terms of domestic currency. Thus, the exchange rate changes have not significant effects on export prices in terms of destination currency and just affect the profits of exporters.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
حسین اصغرپور |
استادیار گروه اقتصاد دانشگاه تبریز
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تبریز (Tabriz university)
سکینه سجودی |
دانشجوی دکتری اقتصاد دانشگاه تبریز
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تبریز (Tabriz university)
نسیم مهین اصلانی نیا | nasim mahin aslani nia
دانشجوی کارشناسی ارشد اقتصاد دانشگاه تبریز
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تبریز (Tabriz university)
نشانی اینترنتی
http://ecor.modares.ac.ir/article_2238_27b1279b9582276e761ab65b1a8e958e.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1388/article-1388-241231.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات