این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
زن در فرهنگ و هنر، جلد ۱۱، شماره ۴، صفحات ۵۵۱-۵۶۵

عنوان فارسی تحلیل شخصیت پردازی زن در سه درام مدرن ( اتوبوسی به نام هوس، جن زدگان و آن ها زنده اند) از نظر سیمون دوبوار
چکیده فارسی مقاله سیمون دوبوار در کتاب مشهورش، جنس دوم، مفاهیم خاص فمنیسم اگزیستانسیالیستی را برای اولین‌بار ارائه می‌‌دهد. مطابق همین مضامین، وی تمایزهای بین مشخصه‌‌های زیست‌شناسی و ساختار اجتماعی و تاریخی یک جنسیت و کلیشه‌‌های مرتبط با آن را توضیح می‌‌دهد و موفق می‌‌شود منبع اصلی‌ای که زنان را در این ساختارها در مقام دیگری معرفی می‌کند اصلاح کند. با تکیه بر این الگوهای مطرح‌شده از سوی دوبوار، می‌توان شخصیت زن را در نقش‌‌های خاص زنانه، مثل زن شوهردار و زن عاشق و زن نارسیست، توضیح داد. او با توصیف زنان در موقعیت‌‌های متفاوت، سعی در به تصویر کشیدن مواردی دارد که چگونه زنان با زیر فشار گذاشتن خود در شرایط خاصشان زمینه را فراهم می‌کنند تا جنس دوم باشند. در این تحقیق سعی شده شخصیت‌‌های زن سه درام مدرن اتوبوسی به نام هوس از تنسی ویلیامز، جن‌زدگان از هنریک ایبسن و آن‌ها زنده‌اند از آثول فوگارد بر‌اساس این رویکرد سیمون دوبوار توضیح داده شوند. پژوهش حاضر نشان می‌‌دهد که چگونه کاربرد این نظریه در خوانش یک متن نمایشی می‌تواند درک رایج را، که ساخته نظام مردسالارانه است، تغییر دهد و جایگزین آن شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله زن، درام مدرن، دوبوار، دیگری، فمنیسم،

عنوان انگلیسی The Analysis of Female Characterization in Three Modern Dramas (A streetcar Named Desire and Ghosts and They are a live ) by Simon de Beauvoir
چکیده انگلیسی مقاله Simone de Beauvoir in her well-known book of the “Second Sex” proposed several unique concepts of existentialist feminism for the first time. Based upon these specific definitions such as the “sex-gender distinction”, that is, the distinction between biological sex and the social and historical construction of a gender and related stereotypes, she succeeded in rationalizing the fundamental source of women's oppression in the historical and social construction of a female stereotype as the quintessential “other” gender or sex. Based upon such existentialist feministic definitions, Simon de Beauvoir explored and explained a woman’s different roles in the context of her own society; social roles such as a loyal wife, a lover and/or a Narcissistic woman. Further, she succeeded in picturing how a woman that lives under an unbearable social pressure can unconsciously suppress herself and therefore live a miserable life. In this study, we endeavored to explain a woman’s social role from the Simon de Beauvoir’s viewpoint using three contemporary dramas: “a streetcar named desire” by Tennessee Williams; “they are alive” by Athol Fugard; and “ghosts” by Henrik Ibsen. Here, we argued and presented that how Simon de Beauvoir’s existentialist feministic viewpoint can significantly influence and replace the exiting definition of a woman in a male dominated society as an equally acceptable female part of the civilized society as opposed to the existing reflection of a woman in the masculine society as the “other sex or gender”.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله زهرا غیاثیان |
دانشجوی کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی دانشگاه هنر تهران

سعید شاپوری |
استادیار گروه نمایش دانشکدة هنر و معماری دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی


نشانی اینترنتی https://jwica.ut.ac.ir/article_76061_6095c548a23f31d5368e9910fbee67ad.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/890/article-890-2412409.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات