این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 6 دی 1404
مشکوه
، جلد ۲۸، شماره ۳، صفحات ۷۷-۱۰۴
عنوان فارسی
گرایشهای فکری سلفیه در جهان امروز
چکیده فارسی مقاله
تفکر بازگشت به سلف به میزان قابل توجهی در جوامع اسلامی مورد استقبال عالمان و جوانان قرار گرفته است. در این میان گرایشهای فکری گوناگونی در میان سلفیان به وجود آمده است که میتوان از سلفیه تکفیری وهابی عربستان، سلفیه افراطی دیوبندی شبهقاره هند، سلفیه اعتدالی اخوان المسلمین مصر و سلفیه جهادی سید قطبی یاد کرد. اگرچه تفکرات وهابیت برگرفته از سلف نیست و زاییده فکر ابنتیمیه در قرن هشتم و محمد بن عبدالوهاب است، اما وهابیت در جهان اسلام خود را بهعنوان سلفیه مطرح ساخته، اندیشههای غیر اسلامی خویش را به عنوان تفکر سلف به جهانیان عرضه میکند و با حربه تکفیر به تفرقه میان مسلمانان دامن میزند. در قرن دوازدهم گرایش سلفی به وسیله شاهولیالله دهلوی در هند گسترش یافت و پس از آن، دیوبندیه و جماعهالتبلیغ به تفکرات سلفیه توجه ویژه نموده، برخی از حنفیان، به اصحاب حدیث و وهابیت نزدیک شدند. در قرن چهاردهم، سید محمد رشید رضا در شمال آفریقا از وهابیت طرفداری کرده، تفکرات ابنتیمیه را پذیرفت، ولی هیچگاه موافق تندرویهای وهابیان نبود. اخوانالمسلمین مصر گرایش سلفیه اعتدالی را پذیرفته، تقریب میان مذاهب را در دستور کار خویش قرار دادند. در این میان برخی از اعضای اخوانالمسلمین در مثل سید قطب رویکرد افراطی به عقاید خویش دادند. در این نوشتار ویژگیها و اندیشههای این چهار تفکر سلفی را بررسی کرده و نشان دادهایم که اختلافات فراوانی میان این چهار گرایش وجود دارد و اشتراک آنها در بازگشت به سلف است که با افکار ابنتیمیه و طرفداران آن درآمیخته است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
سلفیه، وهابیت، دیوبندیه، اخوان المسلمین، جهاد، بدعت و سنت،
عنوان انگلیسی
The Intellectual Trends of Salafiyya in Today's World
چکیده انگلیسی مقاله
The idea of returning to the [era of one's] predecessors (salaf) is considerably welcomed by Muslim communities. In this respect, various trends have been created among the Salafis, which can be mentioned as the Saudi Takfīrī Salafis, the extremist Deobandi Salafis of Indian Subcontinent, the moderate Ikhwān al-Muslimīn Salafis of Egypt, and the Jihādī Salfiya of Sayyid Quṭb. Although Wahabi thoughts are not adopted from Salafiya and are merely born of thoughts of Ibn Taymiya and Muhammad b. ‘Abd al-Wahāb, Wahabism in the Muslim World has introduced itself as Salafiya, presenting non-Islamic ideas as Salaf thoughts (i.e., belonging to the predecessors). This writing includes a historical review of the Salafi thinking trends in respect to its geographical dispersion throughout the world of Islam.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مهدی فرمانیان |
عضو هیأت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب
نشانی اینترنتی
http://mishkat.islamic-rf.ir/article_107479_03d0cefaa1c43e1fd67f1f86f3b9ad0f.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1104/article-1104-2413000.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات