این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
پژوهش های رشد و توسعه پایدار
، جلد ۷، شماره ۳، صفحات ۳۸-۵۸
عنوان فارسی
بررسی مولفههای موثر بر رقابتپذیری بنگاهها در ایران
چکیده فارسی مقاله
رقابتپذیری معیاری کلیدی برای ارزیابی درجه موفقیت کشورها، صنایع و بنگاهها در میدانهای رقابتی سیاسی، اقتصادی و تجاری به حساب میآید؛ بدین معنی که هر کشور، صنعت یا بنگاهی که از توان رقابتی بالایی در بازارهای رقابتی برخوردار باشد، میتوان گفت که از رقابتپذیری بالاتری برخوردار میباشد. در تحقیقات مختلف رقابتپذیری در سه سطح ملی (کشوری)، صنعت و بنگاه (سازمان/شرکت) مورد توجه قرار گرفته است که در این میان سطح بنگاه بیشتر از دو سطح دیگر مورد بررسی واقع شده است. در این مقاله نیز با عنایت به نقش کلیدی بنگاه ها در توسعه اقتصادی کشور، ضمن بررسی کلی رقابتپذیری در سطوح ملی و صنعت، به بررسی عمقی آن در سطح بنگاه پرداخته شده است. در این مطالعه به منظور شناسایی دقیق مولفههای رقابتپذیری بنگاه ها رویکردی دو بعدی در نظر گرفته شده است. در یک بعد سازه رقابتپذیری بنگاه مد نظر قرار گرفته و مولفهها به تشکیلدهنده و تاثیرگذار تقسیم شده اند. در بعد دیگر رفتار بنگاه در راستای رقابتپذیری در نظر گرفته شده و مولفهها در دو دسته راهبردی و عملیاتی مورد توجه قرار گرفته اند. ابتدا با بررسی پیشینه موجود، مولفههای رقابتپذیری بنگاه شناسایی، تلخیص، تلفیق و تکمیل گردید. در مجموع 28 مولفه ({16 مولفه تشکیلدهنده و 12 مولفه تاثیرگذار} و {15 مولفه راهبردی و 13 مولفه عملیاتی}) مبنای طراحی سوالات پرسشنامه قرار گرفت. با استفاده از داده های حاصل از پرسشنامه، اهمیت و وضعیت مولفههای رقابتپذیری بنگاه در فضای کسب و کار ایران از نظر خبرگان مشخص و در چارچوب مطالعه مورد تجزیه و تحلیل گردید تا اولویت و وضعیت فعلی هر یک از مولفهها در فضای کسب و کار ایران مشخص گردد. نتایج بدست آمده حاکی از آن است که از نظر خبرگان کلیه مولفههای رقابتپذیری بنگاه در فضای کسب و کار ایران مورد تائید بوده، و اکثر این مولفهها از اهمیت زیاد و وضعیت نامساعدی برخوردار می باشند. رتبه بندی مولفههای تشکیلدهنده و تاثیرگذار و راهبردی و عملیاتی مشخص گردیده و بر این اساس پیشنهادات کاربردی و علمی ارائه گردیده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Competitiveness of Iranian Enterprises
چکیده انگلیسی مقاله
Competitiveness is considered as a key criterion for appraising the degree of success for countries, industries and enterprises in the political, economic and commercial competition areas. Research findings show that competitiveness has been discussed in three levels of national, industry and enterprise (organization or company). Among all these levels, the enterprise level seems to be more considerable. In this study enterprise competitiveness has been viewed from two main perspectives: construct and behavioral. According to construct perspective, competitiveness includes two groups of factors which are composing and affecting factors. Based on behavioral perspective an enterprise faces two types of factors in its decisions and actions which are strategic and operational ones. As a result of literature review, summarization and complementary edition, totally 28 factors have been identified as competitiveness factors ({16 composing f. and 12 affecting f.} and {15 strategic f. and 13 operational f.}). A questionnaire has also been developed based on these factors. The findings show that in Iranian business context, all competitiveness factors of enterprises are highly important but very weak
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
هاشم آقازاده |
تهران- دانشگاه تهران- دانشکده مدیریت
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
مهرداد استیری |
تهران- دانشگاه تهران- دانشکده مدیریت
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
بهاره اصانلو |
تهران- دانشگاه تهران- دانشکده مدیریت
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
نشانی اینترنتی
http://ecor.modares.ac.ir/article_2177_1db2186fb99d0289429f609e177e6ff6.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1388/article-1388-241339.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات