این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 5 دی 1404
پژوهش در نظام های آموزشی
، جلد ۱۴، شماره ۴۸، صفحات ۲۳-۳۹
عنوان فارسی
مقایسه اثربخشی روش تدریس مشارکتی و روش تدریس سنتی بر اشتیاق تحصیلی، خودکارآمدی تحصیلی و خودتنظیمی در دانشآموزان
چکیده فارسی مقاله
پژوهش حاضر با هدف تعیین مقایسه اثربخشی روش تدریس مشارکتی و سنتی بر اشتیاق تحصیلی، خودکارآمدی تحصیلی و خودتنظیمی در دانشآموزان انجام شد. روش پژوهش، آزمایشی از نوع طرحهای پیشآزمون-پسآزمون با یک گروه آزمایش و یک گروه کنترل بود. جامعه آماری در این پژوهش، کلیه پسران دانشآموز پایه هفتم بود که در سال تحصیلی 98-1397 در ناحیه 2 شهر رشت در مدارس دولتی و غیرانتفاعی مشغول به تحصیل و طبق استعلام از اداره آموزشوپرورش تعدادشان 1320 نفر بود. گروه نمونه، 40 نفر از دانشآموزان پایه هفتم بودند، به شیوه تصادفی خوشهای انتخاب و در دو گروه (کنترل و آزمایش) جایگزین شدند. ابتدا پرسشنامههای اشتیاق تحصیلی فردریکز و همکاران (2004)، خودکارآمدی میجلی و همکاران (2000) و خودتنظیمی بوفارد (1995) برای هر دو گروه اجرا شد (پیشآزمون). سپس آزمودنیهای گروه مداخله، برنامه آموزش مشارکتی را در قالب 8 جلسه 90 دقیقهای و هفتهای یک بار دریافت کردند؛ درحالیکه گروه کنترل روش سنتی تدریس ارائه شد. پسازاین مرحله دوباره هر دو گروه با پرسشنامهی مذکور مورد ارزیابی قرار گرفتند (پسآزمون). یافتهها نشان داد که اجرای روش تدریس مشارکتی بر اشتیاق تحصیلی، تأثیر معناداری دارد (01/0>p)؛ اجرای روش تدریس مشارکتی بر خودکارآمدی، تأثیر معناداری دارد (01/0>p) و اجرای روش تدریس مشارکتی بر خودتنظیمی، تأثیر معناداری دارد (01/0>p). نتایج پژوهش نشان داد که در مقایسه بین دو روش تدریس مشارکتی و روش تدریس سنتی؛ روش تدریس مشارکتی بر اشتیاق تحصیلی، خودکارآمدی تحصیلی و خودتنظیمی در دانشآموزان اثربخش است. در روش تدریس مشارکتی فراگیران به جهت مشارکت در دسترسی به اطلاعات و محتوای آموزشی، باانگیزه و اشتیاق تحصیلی بیشتری به روند یادگیری میپردازند که منجر به ارتقاء خودکارآمدی و خودتنظیمی آنها میشود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اشتیاق تحصیلی، تدریس مشارکتی، خودکارآمدی تحصیلی، خودتنظیمی،
عنوان انگلیسی
Comparison of the Effectiveness of Participatory Teaching Method and Traditional Teaching Method on Academic Exercise, Self-efficacy and Self-Controlling in Students
چکیده انگلیسی مقاله
The purpose of this study was to compare the effectiveness of the participatory and traditional teaching methods on academic etiquette, self-efficacy and self-regulation in students. The research method was a pretest-posttest design with a test group and a control group. The statistical population of this study was all boys of the 7th grade students who studied in the 2nd district of Rasht in the academic year 98-97 in public and non-governmental schools and 1320 people were in charge of the education department. The sample group, 40 students from the 7th grade, were selected randomly in cluster sampling and replaced in two groups (control and experiment). At first, self-esteem, self-efficacy and self-control questionnaires were used for both groups (pre-test). Subjects in the intervention group received a participatory training program in the form of 8 sessions of 90 minutes and one week, while the control group received the traditional teaching method. After this stage, both groups were evaluated by a questionnaire (retest). Findings showed that the implementation of participatory teaching method has a significant effect on academic eagerness (p < 0/01); implementation of participatory teaching method has a significant effect on self-efficacy (p < 0.01) and the implementation of participatory teaching method on self-regulation, Has a significant effect (p < 0.01).
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
شیوا علیپور کتیگری |
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، واحد خمین، دانشگاه آزاد اسلامی، خمین، ایران.
حسن حیدری |
دانشیار، عضو هیئتعلمی، گروه مشاوره، واحد خمین، دانشگاه آزاد اسلامی، خمین، ایران.
محمد نریمانی |
استاد ممتاز، گروه روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی.
حسین داودی |
استادیار، عضو هیئتعلمی، گروه مشاوره، واحد خمین، دانشگاه آزاد اسلامی، خمین، ایران.
نشانی اینترنتی
http://www.jiera.ir/article_105910_a2874f4771ab47b3fd5b6c473ec98132.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1333/article-1333-2413982.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات