این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش در نظام های آموزشی، جلد ۱۴، شماره ۴۸، صفحات ۷۵-۹۰

عنوان فارسی نقش میانجی ذهن آگاهی در رابطه بین اشتیاق تحصیلی و سرزندگی تحصیلی دانش‌آموزان دختر
چکیده فارسی مقاله هدف پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی ذهن‌آگاهی در رابطه بین اشتیاق تحصیلی با سرزندگی تحصیلی بود. بدین منظور در این مقاله از روش توصیفی- همبستگی استفاده شد. جامعه‌ی پژوهش عبارت از کلیه دانش‌آموزان دختر دوره‌ی دوم متوسطه زنجان در سال تحصیلی 97- 1396، به تعداد 4834 بود و 10 مدرسه به روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چندمرحله‌ای، از 17 مدرسه‌ی دو ناحیه آموزش‌وپرورش، انتخاب و از 40 کلاس، تعداد 400 نمونه به‌صورت تصادفی برگزیده شد. داده‌ها از طریق پرسش‌نامه‌های سرزندگی تحصیلی حسین‌چاری و دهقانی‌زاده (1391)، اشتیاق تحصیلی فردریکز، بلومنفیلد، پاریس (2004) و ذهن‌آگاهی فرایبورک (2006) جمع‌آوری و تجزیه‌وتحلیل داده‌ها با استفاده از روش همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر انجام شد. یافته‌های پژوهش حاکی از برازش مدل و تأیید کلیه‌ی فرضیه‌های پژوهش بود. نتایج نشان‌ داد، اشتیاق تحصیلی علاوه بر این‌که به‌صورت مستقیم با سرزندگی تحصیلی رابطه مثبت و معنادار داشت، با 10/=0(bو (05/0>p)، به‌صورت غیرمستقیم نیز از طریق ‌ذهن‌آگاهی با سرزندگی تحصیلی دارای رابطه مثبت و معنادار بود، با 094/0 = bو (01/0p<). با توجه به نقش اشتیاق تحصیلی و ذهن‌آگاهی در سرزندگی تحصیلی دانش‌آموزان توصیه می‌شود برنامه‌های آموزش‌وپرورش به‌گونه‌ای سازمان‌دهی شود که زمینه‌ی ارتقای سرزندگی تحصیلی از طریق اشتیاق تحصیلی و ذهن‌آگاهی فراهم آید.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اشتیاق تحصیلی، دانش‌آموز، ذهن‌آگاهی، سرزندگی تحصیلی،

عنوان انگلیسی The mediating role of mindfulness in the relationship of academic engagement and academic vitality of female second-grade secondary high school students of Zanjan
چکیده انگلیسی مقاله Abstract The aim of this research is to study the mediating role of mindfulness in the relationship of academic engagement and academic vitality. For this purpose the descriptive correlation method has been used. The research population includes 4834 female second-grade secondary high school students of Zanjan in the academic year of 2017-18 and using the relative multi-stage cluster sampling, The sample size was determined to be 400. In order to collect data, Dehghanizadeh and Husainichary’s academic vitality questionnaire (1391), Fredricks, Blumenfeld and Paris’s academic engagement questionnaire (2004), Freiberk's Mindfulness questionnaire (2006), were used. Data analysis and structural equation analysis were performed using Pearson correlation, and Lisrel and SPSS 18 softwares, respectively.The research findings indicate that the model is fitted and the research hypotheses are confirmed.The results show that academic engagement, beside the positive and meaningful direct relationship with academic vitality=0/10 ,(p< 0.05), has a positive and significant relationship with academic vitality with the mediation of mindfulness and cognitive flexibility (indirectly) = 0/094,(p< 0.01).Due to the findings of the present work, in order to increase educational vitality of students, we suggest that educational psychologists and educational consultants codify a suitable educational plan and teach them the methods to improve educational engagement and mindfulness. Key words: Academic engagement, Academic vitality, Mindfulness, female student.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله فاطمه ملائی |
دانشجوی دکتری، گروه روان‌شناسی ‌تربیتی، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی زنجان، ایران.

مسعود حجازی |
استادیار گروه روان‌شناسی، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران.

مجید یوسفی افراشته |
استادیار گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران.

ذکرالله مروتی |
استادیار گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران.


نشانی اینترنتی http://www.jiera.ir/article_105074_73a28109d37e194a052df8167cfdc7f6.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1333/article-1333-2413985.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات