این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش در نظام های آموزشی، جلد ۱۴، شماره ۴۸، صفحات ۱۴۵-۱۶۰

عنوان فارسی خستگی عاطفی بر اساس ابعاد کمال‌گرایی و هیجانات معلمان
چکیده فارسی مقاله هدف پژوهش حاضر پیش‌بینی خستگی عاطفی بر اساس ابعاد کمال‌گرایی و هیجانات معلمان بود. روش پژوهش همبستگی و جامعه آماری پژوهش شامل کلیه معلمان ابتدایی شهر تهران در سال تحصیلی 1397-1396 بود. با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای مناطق 7، 2، 18، 5 و 10 به ‌روش تصادفی انتخاب و از هر منطقه 2 دبستان دخترانه و 2 دبستان پسرانه و از هر دبستان تمامی معلمان ابتدایی که تمایل به همکاری داشتند، انتخاب شدند. حجم نمونه پژوهش شامل 225 نفر (117 مرد و 108 زن) بود. داده‌ها با استفاده از پرسشنامه‌های فرسودگی شغلی مزلج و همکاران (2001)؛ هیجانات معلم چن (2016) و کمال‌گرایی هیل و همکاران (2004) جمع‌آوری شد. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون استفاده شد. نتایج نشان داد که از ابعاد هیجانات معلم بعد شادی و عشق به ترتیب با ضریب بتای (212/0-) و (201/0-) به‌صورت منفی و معناداری خستگی عاطفی را پیش‌بینی کردند (001/0>P). ابعاد غم، خشم و ترس به ترتیب با ضریب بتای (277/0)، (144/0) و (159/0) به‌صورت مثبت و معناداری خستگی عاطفی را پیش‌بینی کردند. کمال‌گرایی منفی با ضریب بتای (186/0) به‌صورت مثبت و معناداری خستگی عاطفی را پیش‌بینی کرد. کمال‌گرایی مثبت نیز توانست به‌صورت منفی و معناداری با ضریب بتای (326/0-) میزان خستگی عاطفی را در معلمان ابتدایی پیش‌بینی کند. ایجاد زمینه بروز هیجانات مثبت در معلمان و همچنین آموزش شیوه‌های مقابله با کمال‌گرایی منفی می‌تواند منجر به کاهش خستگی عاطفی در معلمان ابتدایی شهر تهران شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله خستگی عاطفی، کمال‌گرایی، معلمان، هیجانات،

عنوان انگلیسی The prediction of emotional exhaustion based on the dimensions of teachers' excitement and excitement
چکیده انگلیسی مقاله Objective: The purpose of this study was to predict emotional exhaustion based on the dimensions perfectionism and teachers, emotions. Method: The research method was correlation and the statistical population consisted of all elementary school teachers in Tehran during the academic year 1397-1396. The randomized cluster sampling method was selected randomly from regions 7, 2, 18, 5, and 10, and from each area 2 were girls' elementary schools and 2 boys and all elementary teachers who wanted to cooperate from each elementary school. The sample size was 225 (117 males and 108 females). The data were collected using Maslash et al. (2001) teachers, emotions of Chen teacher (2016) and Hill et al. (2004) perfectionism questionnaires. Results: The results showed from emotional dimensions of teachers, emotions, dimension happiness and love, with beta coefficient (-0/212) and (-0/201) predicted negative and significant emotional exhaustion. The dimensions of sadness, anger, and fear predicted positive and significant emotional exhaustion with beta coefficient (0.727), (0.414) and (0.159). Negative perfectionism with beta coefficient (0.186) predicted positive and significant emotional exhaustion. Positive perfectionism was able to negatively predict emotional exhaustion in elementary teachers, negatively and significantly with beta coefficient (-0/326). Conclusion: Creating the ground for positive emotions in teachers as well as teaching methods for coping with negative perfectionism can decrease emotional exhaustion in elementary school teachers in Tehran.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله اسد حجازی |
استادیار، مدیریت آموزشی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.

سعداله هاشمی |
دکتری روان‌شناسی تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://www.jiera.ir/article_105073_5ac01b760514654ad7064f720b81aad4.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1333/article-1333-2413989.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات