این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
پژوهش ها و سیاست های اقتصادی
، جلد ۲۷، شماره ۹۲، صفحات ۱۷۷-۱۹۶
عنوان فارسی
تحلیل اقتصادی بخشش جریمه دیرکرد راهنمایی و رانندگی در ایران با استفاده از نظریه بازی
چکیده فارسی مقاله
یکی از مهمترین ابزارهای موجود برای کاهش تخلفات رانندگی و در نتیجه تعداد تصادفات در کشور، جریمه کردن رانندگان متخلف است. در ایران برای تأخیر در پرداخت جریمه تخلف، جریمه دوبرابری مصوب شده است؛ اما باز ممکن است که تعداد قابلتوجهی از رانندگان متخلف جرایم خود به اضافه جریمه دیرکرد را پرداخت نکنند. از این رو، در این پژوهش ارتباط متقابل پلیس راهنمایی و رانندگی (یا راهور) ناجا و راننده در جریمه یادشده و بخشش آن از طریق نظریه بازیها مورد بررسی قرار گرفت و تعادل نش استنتاج معکوس بازی پویای با اطلاعات کامل میان دو بازیکن یادشده استخراج شد. نتایج تعادل نش بازی طراحیشده حاکی از آن است که در صورت تکرار بخشش جریمه، راننده نامنظم (رانندهای که جریمه را در مهلت مقرر پرداخت نمیکند) سعی در عدم پرداخت جریمه در مهلت مقرر خواهد داشت، این بدین معنی است که جریمه یادشده کارایی لازم را ندارد. همچنین این سیستم جریمه یادشده سبب میشود رانندگان منظم (رانندگانی که جریمه را در مهلت مقرر پرداخت میکنند) نیز جریمه تخلف رانندگی را در مهلت مقرر پرداخت نکنند. به عبارت دیگر، سیستم جریمه و بخشش طراحیشده، راننده منظم را به راننده نامنظم بدل خواهد کرد. در این راستا به پلیس راهنمایی و رانندگی (یا راهور) ناجا پیشنهاد میشود که برای نیل به اهداف خویش سعی کنند جریمه عدمپرداخت در مهلت مقرر، بدون بخشش اجرا شود یا به جای جریمه یادشده رانندگان نامنظم از سیستم پاداشدهی به رانندگان منظم استفاده شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Economic Analysis of Late Payment Fines Remission of Driving in Iran, Game Theory Approach
چکیده انگلیسی مقاله
One of the most important tools to reduce traffic violations and consequently the number of accidents in the country is to penalize the offenders. In Iran, double penalty is approved for delaying in payment of a fine, but it is possible that a significant number of offenders would not pay their fines in addition to late payment fines. Hence, in this study, the interactions between traffic police (or Rahvar NAJA) and driver in fines and their remission were examined by game theory and the backward induction Nash equilibrium of the dynamic game with complete information between two mentioned players was extracted. The results of the Nash equilibrium of the game showed that if the penalty remission is repeated again, then the irregular driver (the driver who don`t pay the fine within the deadline) will try to not paying the fine within the deadline; this means that the mentioned fines are not efficient. Also, this mention system of penalties makes regular drivers (drivers who pay fines in due time) to not pay fines for driving violations within the deadline; in other words, the designed system of fine and remission will change the regular driver in to an irregular driver. In this regard, the traffic police (Rahvar NAJA) are suggested that in order to achieve their goals, they should receive the non-payment fine within the deadline without remission or instead of the mentioned fine for irregular drivers, they can use a system of penalties which uses to reward the regular drivers.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
عبدالرحیم هاشمی دیزج | Abdolrahim Hashemi Dizaj
Mohaghegh Ardebili University
دانشگاه محقق اردبیلی، گروه اقتصاد
جلیل بادپیما | Jalil Badpeyma
Kurdestan University
دانشگاه کردستان
صلاح سلیمیان | Salah Salimian
Razi University
دانشگا رازی
نشانی اینترنتی
http://qjerp.ir/browse.php?a_code=A-10-1921-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1345/article-1345-2414054.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات