این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 29 آذر 1404
فصلنامه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران
، جلد ۱۶، شماره ۱، صفحات ۳۵-۳۸
عنوان فارسی
بررسی تاثیر آموزش بر آگاهی اولیای دانش آموزان در زمینه عوامل خطر بیماریهای قلبی عروقی
چکیده فارسی مقاله
سابقه و هدف: بیماریهای قلبی عروقی به عنوان مهمترین عامل مرگ و میر در اکثر جوامع شناخته شده اند. در کشورهای در حال توسعه بار بیماری قلبی و عروقی رو به افزایش است. با توجه به اینکه عوامل بوجود آورنده بیماریهای قلبی و عروقی چند عاملی است شناخت این عوامل می تواند نقش بسزایی در سلامت جامعه داشته باشد. این مطالعه با هدف تعیین تاثیر آموزش بر آگاهی اولیای دانش آموزان درباره عوامل خطر بیماریهای قلبی و عروقی صورت پذیرفت.روش بررسی: این مطالعه از نوع مداخله ای بود که در منطقه 13 آموزش و پرورش تهران صورت پذیرفت. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته بود که طی یک مطالعه مقدماتی (Pilot study) و به کمک افراد صاحب نظر پایایی و روایی آن مورد تایید قرار گرفت. جهت تجزیه وتحلیل داده ها از تستهای آماری paired -t test , ANOVA و ضریب همبستگی استفاده شد. یافته ها: 432 نفر در مطالعه شرکت کردند که میانگین سن آنها 34.6±5.9 سال بود. %89.1 افراد خانه دار بودند. بین نمره امتیازات آگاهی افراد قبل و بعد از آموزش اختلاف معنی داری وجود داشت (p< 0.05).نتیجه گیری: آگاهی افراد در زمینه عوامل خطر بیماری قلبی عروقی در سطح قابل قبولی قرار ندارد و افزایش آگاهی افراد طی برنامه های آموزشی باید در اولویت برنامه های بهداشتی قرار گیرد تا به عملکرد مناسب منجر گردد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عوامل خطر، قلبی عروقی، آموزش، والدین دانشآموزان
عنوان انگلیسی
Effects of education on students' parents' knowledge
چکیده انگلیسی مقاله
Background: Heart diseases represent the most common causes of mortality worldwide. Knowledge towards heart disease and its risk factors is an important pre-requisite for an individual to implement behavioral change leading towards heart disease prevention. The aim of the present study was to determine the effect of education on knowledge of students' parents' towards cardiovascular risk factors. Materials and methods: This interventional study was carried out in Tehran 13th district. A well-prepared questionnaire was used to collect initial data. Data analysis was achieved by SPSS software using ANOVA, paired t-test and correlation coefficient. Results: Totally, 432 subjects with the mean age of 34.6±5.9 years took part in our study, of whom 89.1% were householder. The mean knowledge score was significantly differed before and after education (p< 0.05). Conclusion: Unfortunately, parents' knowledge of cardiovascular risk factors were not adequate. This study suggests that educational programs can positively influence the knowledge towards cardiovascular risk factors.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Cardiovascular risk factors, Education, Parents.
نویسندگان مقاله
علی دواتی | ali davati
department of social medicine, faulty of medicine, shahed university of medical science
تهران ٰ دانشکده پزشکی، دانشگاه شاهد، گروه پزشکی اجتماعی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شاهد (Shahed university)
آناهیتا علی خواه | anahlita alikhah
مریم صفابخش | maryam safabakhsh
رضا قره باغی | reza gharebaghi
محمدحسین رزاقی | mohammad hossein razzaghi
مریم مهری | maryam mehri
پریسا خواجویی | parisa khajouie
نشانی اینترنتی
http://www.iau-tmuj.ir/browse.php?a_code=A-10-1-32&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
اپیدمیولوژی
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات