این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فصلنامه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران، جلد ۱۵، شماره ۴، صفحات ۱۹۱-۱۹۶

عنوان فارسی بررسی وضعیت دریافت ریزمغذی‌ها (ویتامین‌ها و املاح) در رژیم غذایی دانشجویان
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: در دو دهه اخیر مطالعات علوم پزشکی تأکید بیشتر بر اثرات روش تغذیه افراد بر بروز یا پیشگیری از بیماریها و اختلالات سلامتی داشته است. مطالعه حاضر بخشی از تحقیق جامع ارزیابی وضعیت تغذیه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ایران می‌باشد. مطالعه با هدف ارزیابی میزان دریافت ریزمغذی‌ها شامل ویتامین‌ها و املاح در رژیم غذایی جمعیت جوان یعنی دانشجویان دانشکده‌های مختلف دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران صورت گرفت. روش بررسی: در قالب یک مطالعه مقطعی با انتخاب 1000 دانشجو با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای و سیستماتیک تصادفی این مطالعه انجام گرفت. با تقسیم به نسبت حجم نمونه از دانشکده‌های پزشکی، پیراپزشکی، پرستاری و مامائی، بهداشت، مدیریت و اطلاع‌رسانی و توانبخشی با استفاده از روش استاندارد 24 ساعت یادآمد خوراک (24-hours dietary recall) گردآوری اطلاعات صورت گرفت. آنالیز اطلاعات با استفاده از نرم‌افزار تخصصی تغذیه DFP انجام و میزان دریافت ویتامین‌ها و املاح با مقادیر توصیه شده RDA مقایسه و کفایت یا کمبود مشخص گردید. یافته ها: نتایج نشان داد میزان دریافت ویتامین‌های E,A,C و اسیدفولیک و نیز پنتوتنیک اسید در مقایسه با مقادیر توصیه شده RDA ناکافی بوده و نیز میانگین مقدار دریافت بین دختران و پسران دانشجو اختلاف آماری معنی‌دار نشان داد. میانگین میزان دریافت املاح نیز در رژیم غذایی دانشجویان برخی کمبودها را نشان می‌دهد، بطوریکه میانگین دریافت کلسیم، آهن، منیزیم و نیز پتاسیم دریافتی رژیم غذایی روزانه در بین دانشجویان کمبود داشت. در کنار کمبود دریافت کلسیم، وضعیت نسبت کلسیم به فسفر 2/065/0 بود که سطح مطلوب این نسبت 1 می‌باشد و عدم تعادل این نسبت خود بر میزان جذب تأثیر دارد و کمبود دریافت کلسیم را تشدید می‌کند. نتیجه گیری: در مجموع این ارزیابی نشان داد که عدم کفایت ویتامین های A, C, E، اسید فولیک، اسید پنتوتنیک، املاح کلسیم، منیزیم، و آهن (تنها در دختران) در گروه مورد بررسی وجود دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ریزمغذی‌ها، ویتامین‌ها، املاح، دانشجویان.

عنوان انگلیسی Evaluation of micronutrient intakes (vitamins and minerals) in university students
چکیده انگلیسی مقاله Background: Prior investigators have emphasized on the key role of nutrition in preventing health disorders. This study is a part of an exhaustive research to assess nutritional status in Iran medical sciences university students. Indeed, we aimed to assess and evaluate daily nutrient intake among male and female university students. Materials and methods: For this cross sectional study, 1000 university students were selected by multistage random sampling from six faculties of Medicine, Nursing and midwifery, Paramedical, Health, Management and medical information and Rehabilitation. Data were collected by 24-hour dietary (food) recall questionnaire and were analyzed using DFP (N3, FP2), and SPSS soft wares. The intake of vitamins and minerals were compared with RDA. Results: Results showed that the mean intake of vitamins C, A, E, folic acid and panthetonic acid were lower than RDA measures and differed significantly between male and female subjects. The mean intake of minerals showed inadequate levels of Ca, Fe, Zn, Mg, K. Conclusion: It seems that daily dietary in medical university students has some insufficiency in vitamins E,C,A, folic acid and panthetonic acid and minerals calcium, magnesium, and iron (only in females).
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Micronutrients, Vitamins, Minerals, University students.

نویسندگان مقاله دکتر شهاندخت نجم آبادی | najmabadi s
department of community medicine, iran university of medical science
هیئت علمی دانشکده پزشکی، گروه پزشکی اجتماعی، دانشگاه علوم پزشکی ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)

دکتر مرضیه نجومی | nojomi m
department of community medicine, iran university of medical science
هیئت علمی دانشکده پزشکی، گروه پزشکی اجتماعی، دانشگاه علوم پزشکی ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://www.iau-tmuj.ir/browse.php?a_code=A-10-1-19&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده علوم تغذیه
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات