این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 28 آذر 1404
باغ نظر
، جلد ۱۷، شماره ۸۴، صفحات ۶۳-۷۲
عنوان فارسی
تبیین مفهوم پدیدارشناسی هرمنوتیکی در طراحی محصول
چکیده فارسی مقاله
پدیدارشناسی از نوع هرمنوتیک، برقراری نسبتهای وجودی است. اینکه این نسبتها چگونه میتواند در مواجهه انسان با جهان برقرار شود، از مهمترین دغدغههای فلاسفۀ مختلف از جمله هایدگر، فیلسوف مشهور آلمانی است. این پژوهش در نظر دارد تا تفسیری از پدیدارشناسی ارائه دهد که بتواند در فرآیند طراحی، قابل تعمق و اجرا باشد. در این راستا، بعد از توصیف کامل پدیدارشناسی هرمنوتیک (که به طور خاص با اندیشههای هایدگر قابل شناسایی است)، پنج گام مشخص از آن استخراج شده که شامل زمانمندی، برقراری رابطه معنادار با ساحتهای سهگانه زمان، برقراری شبکه نسبتهای وجودی بین انسان و محصول، برقراری رابطه هرمنوتیک، و آشکارگی است. سپس به روش مطالعۀ موردی، سه محصول نمونه، برای تفسیر گامهای استخراج شده از این رویکرد، مورد ارزیابی قرار گرفتهاند. در ادامه با ارائۀ یک مدل، ارتباط بین رویکرد پدیدارشناسی با فرآیند طراحی، طریقۀ بکاربستن آن و همچنین قابلیت تعمیمپذیری آن در این فرآیند، نشان داده شده که ساحتهای سهگانه زمان (بودگی، حضور و آیندگی) هسته مرکزی آن را تشکیل میدهند. در انتها محصول دیگری برای آزمون مدل ارائه شده، مورد تحلیل قرار گرفته است. نتیجۀ حاصل از این مقاله روشن میکند که نه تنها میتوان در طراحی محصول به شیوۀ پدیدارشناسانه عمل کرد و از آن بهره گرفت، بلکه مطالعات موردی نشان میدهد که بکارگیری این روند در طول تاریخ طراحی صنعتی توانسته است در موفقیت محصولات در ارتباط با کاربر، تاثیرگذار باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
پدیدارشناسی هرمنوتیک، طراحی محصول، زمانمندی، آشکارگی، حضور،
عنوان انگلیسی
Explaining the notion of hermeneutic phenomenology in product design
چکیده انگلیسی مقاله
Hermeneutic phenomenology is the establishment of existential relations. How these relations can be manifested in human being in the world is one of the most important concerns of philosophers, including Heidegger - the famous German philosopher. Hermeneutic phenomenology seeks to understand the experience of life and use it to improve conditions. To this end, the designer can provide a design in which the prior experiences and concepts are used to serve the basic needs of the product (the existing being). Certainty does not matter in the nature of hermeneutic phenomenology, but also its work is to describe and interpret the human experience in the world. So this research provides a description of phenomenology that can be linked to the world of products by applying it to the product design process. This paper intends to provide an interpretation of phenomenology that can be considered and implemented in the design process. In this regard, this notion is further clarified by elucidating certain steps from it that include 1.Temporality 2.Establishing a meaningful relationship with having-been, presence and futuristic 3.Establishing a network of existential relationship between human and product 4.Establishing a hermeneutical relationship 5. Disclosedness. The result of this paper makes it clear that not only can use the phenomenology approach in product design, but also the case studies show that the use of this method during the industrial design history has been able to influence the success of products in relation with users.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
اشرف موسویلر |
استاد پژوهش هنر، دانشکده هنر، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.
بهزاد سلیمانی |
استادیار گروه طراحی صنعتی، دانشکده هنر، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
معصومه اسماعیل زاده |
دانشجوی دکتری پژوهش هنر، دانشکده هنر، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.
نشانی اینترنتی
http://www.bagh-sj.com/article_107026_0f3669d80f8a1b65897fc395e181b928.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/638/article-638-2418951.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات