این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
فصلنامه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران
، جلد ۱۴، شماره ۲، صفحات ۹۹-۱۰۳
عنوان فارسی
بررسی تاثیر آموزش مراقبت از بیمار بر میزان دانش، درک و کاربرد مراقبین بیماران سرطانی تحت شیمی درمانی مراجعه کننده به بیمارستانهای وابسته به دانشگاههای علوم پزشکی تهران در سال ۱۳۷۸
چکیده فارسی مقاله
سابقه و هدف: سرطان یک بیماری جهانی است که افراد را بدون توجه به نژاد، جنس، وضعیت اجتماعی اقتصادی یا فرهنگی با اشکال و شدتهای مختلف درگیر می کند. گروهی معتقدند عوارض جانبی درمان به نسبت بیماری و خود درمان مخرب تر و ویران کننده تر بوده و باعث ایجاد مشکلات فیــزیکی و روانی که مخــل آرامش بیمار و خانواده است، می شود. آموزش به بیمار، خانواده و مراقبین وی درباره شیمی درمانی، پیشگیری و کنترل عوارض جانبی از عملکردهای اولیه پرستار است. این مطالعه با هدف تعیین تاثیر آموزش مراقبت از بیمار بر میزان دانش، درک و کاربرد دانش مراقبین بیماران سرطانی تحت شیمی درمانی مراجعه کننده به بیمارستانهای وابسته به دانشگاههای علوم پزشکی شهر تهران صورت گرفت.مواد و روشها: این پژوهش یک مطالعه نیمه تجربی بود که 42 نفر از مراقبین بیماران سرطانی تحت شیمی درمانی در 3 درمانگاه وابسته به دانشگاههای علوم پزشکی شهر تهران ( از هر مرکز دانشگاهی یک بیمارستان) به طور تصادفی تدریجی انتخاب گردیدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه بود که توسط مراقبین و با حضور پژوهشگر تکمیل می شد.یافتهها: نتایج نشان داد که اکثریت مراقبین مورد مطالعه (4/71%) قبل از اجرای برنامه آموزشی از دانش متوسط و پس از آموزش، همه آنها (100%) از دانش خوبی برخوردار بوده و درک اکثریت مراقبین (4/52%) قبل از آموزش در سطح متوسط و بعد از آموزش، اکثریت آنها (5/90%) از درک خوبی برخوردار بودند. کاربرد اکثریت مراقبین (3/64%) قبــل از آموزش ضعیف و بعـداز آموزش اکثر آنها (7/85%) از کاربرد خوبی در زمینه مراقبت جسمی از بیمار برخوردار بودند. در تمامی موارد فوق اختلاف قبل و بعد از آموزش معنی دار بود.نتیجه گیری و توصیهها:مطالعه حاضر لزوم یک برنامه ریزی منسجم در خصوص آموزش به مراقبین بیماران سرطانی تحت شیمی درمانی را نشان می دهد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آموزش، دانش، درک، کاربرد
عنوان انگلیسی
Evaluating the effect of instructing patient care on knowledge, attitude and performance of the attentives of cancer patients under chemotherapy referring to the university hospitals of Tehran University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله
Background: Cancer is a worldwide disease affecting people regardless of their gender, ethnicity, socioeconomical status and culture. Prior investigators believed that cancer-related drugs' side effects have even more deleterious outcomes inducing physical and psychological problems for the patients. They also believed that nurses should instruct the clients and their family and attentive about chemotherapy, prevention and control of its complications. The present study was carried out to evaluate the effect of instructing patient care on knowledge, attitude and performance of the attentives of cancer patients under chemotherapy referring to the university hospitals of Tehran University of Medical Sciences. Materials and methods: It was a quasi-experimental study, during which 42 attentives of the cancer patients were sequentially elected. Data were collected by a questionnaire, using pre and post training and included three parts 25 questions for knowledge, 9 for attitude, and 11 questions for performance assessment. Results: Results have revealed that most of the attentives (71.4%) had a moderate knowledge level prior to the study, however, all of them (100%) showed a good knowledge level after the training. The same story happened for their attitude (52.4% vs. 90.5%). 64.3% of the attentives showed a poor performance before the training, whereas 85.7% have moved to a satisfactory level of performance after the training. All these differences reached a statistically significant level (p< 0.0001). Conclusion: Based on the results the necessity of an educational planning for nurses dealing with chemotherapic patients is really felt.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Training, Knowledge, Attitude, Performance.
نویسندگان مقاله
فراهانی بهناز | farahani behnaz
faculty of nursing and midwiefry, islamic azad university, tehran medical unit
دانشکده پرستاری و مامائی، دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی، واحد تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)
صفوی محبوبه | safavi mahboubeh
faculty of nursing and midwiefry, islamic azad university, tehran medical unit
دانشکده پرستاری ومامائی، دانشگاه علوم پزشکی آزاداسلامی، واحد تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)
صالحی شیوا | salehi shiva
faculty of nursing and midwiefry, islamic azad university, tehran medical unit
دانشکده پرستاری ومامائی، دانشگاه علوم پزشکی آزاداسلامی، واحد تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)
نشانی اینترنتی
http://www.iau-tmuj.ir/browse.php?a_code=A-10-1-252&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
پرستاری
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات