این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 28 آذر 1404
فرهنگ رضوی
، جلد ۸، شماره ۲۹، صفحات ۹۵-۱۳۴
عنوان فارسی
مضامین کاشینگارههای دورۀ قاجار در حرم مطهر رضوی (مطالعۀ تطبیقی کاشینگارۀ معجزۀ حملۀ شیران به حمیدبن مهران با تصاویر چاپ سنگی)
چکیده فارسی مقاله
کاشیکاری یکی از شیوههای نقشپردازی آرمانگرایانه در تزئینات معماری ایران است، که پیشینۀ تاریخی آن به قبل از اسلام باز میگردد. هنر کاشیکاری در قرون اولیۀ اسلامی در ایران بهدلیل افزایش ساخت بناهای مذهبی، بهصورت تزئینات در مجموعههای مذهبی نمایان میشود. روند رشد و توسعۀ حرم مطهر در سراسر تاریخ اسلام و در طول حیات حکومتهای اسلامی ادامه داشته است. از اینرو، نوع معماری و متعلقات آن از جمله کاشیکاری، در طول تاریخ و دورههای ایلخانی، تیموری، صفوی، قاجار و معاصر به سبکها و روشهای مختلفی انجام شده است. در دورۀ قاجار تحولات بسیاری در هنر و معماری بهویژه در تزئینات بناها روی داد. در این دوران نقشینهکردن دیوار ابنیه جلوهای نوین یافت. کاشینگاران این عصر در نقشپردازی، عکاسی، مرسولات پستی، اسلوبهای غربی، سنتهای کهن نگارگری، و همچنین کتابهای ادبی، تاریخی، مذهبی و تصاویر چاپ سنگی را منبع الهام قرار دادهاند. هدف اصلی این مقاله آشنایی با کاشینگارههای دورۀ قاجار در حرم مطهر و تطبیق کاشینگارۀ معجزۀ حملۀ شیران به حمیدبن مهران بر پیشانی ایوان شرقی صحن عتیق با تصاویر چاپ سنگی مشابه آن است. سؤال این است که کاشینگارههای دورۀ قاجار در حرم مطهر رضوی شامل چه مضامینی میشوند؟ آیا میتوان کاشینگارۀ معجزۀ امام رضا (علیه السلام) در مجلس مأمون (حملۀ شیران به حمیدبن مهران) را متأثر از تصاویر چاپ سنگی مشابه دانست؟ در صورت تأثیرپذیری این کاشینگاره از تصاویر چاپ سنگی، این تأثیرها چه مواردی را شامل میشود و با اثر کدام هنرمند تصویرساز مطابقت بیشتری دارد؟ مطالب و تصاویر پژوهش به روش میدانی و کتابخانهای گردآوری شده و با رویکرد توصیفی و تحلیلی همراه با تفسیر تصویرها و تطبیق آنها نگارش یافته است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The Themes Of The Qājār Paintings Of Tiles In The Raḍavī Shrine (A Comparative Study Of The Tile Painting Of Miracles Of The Lion’s Attack On Ḥamid ibn Mehrān With Lithographic Impressions)
چکیده انگلیسی مقاله
Tiling is one of the idealistic ways of painting in the architectural decoration of Iran, at least its historical background dates back to before Islam. In the early Islamic centuries, art of tiling in Iran, because of the increase in the construction of religious buildings, appears as decorations in religious collections. The process of growth and development of the holy shrine has continued throughout the history of Islam and throughout the life of Islamic governments; hence, the type of architecture and its accessories, including tiling, throughout history and periods of Ilkhānī, Timurid, Safavid, Qājār and contemporary period have been done by different styles and methods. During the Qājār period, many developments in art and architecture, especially in the decoration of buildings, occurred. In this period, the painting of the building’s wall found new effects. In this era, the tile designers have inspired from portraiture, photography, postage stamps, western fashions, ancient art traditions of painting, as well as literary, historical, religious, and lithographic. The main purpose of this article is to get familiar with Qājār period tiles in the holy shrine and to adapt the miracle of the lion’s attack to Hamid Ibn Mehrān on the front of the eastern porch of the Atiq courtyard with similar lithographic prints. The question is what are the topics of the Qājār period tiles in the holy shrine of Raḍavī? Can we see the tile of Imam Riḍā's miraculous tale in the Ma'mūn's assembly (Lion’s attack on Hamid ibn Mehrān) from similar lithographic prints? If this tile is affected by lithographic prints, what are these effects? What works of the painter artists are more consistent with these items? The compilation of the materials and pictures of the present research was done by field and library method, and its writing was done with a descriptive and analytical approach along with interpretation of the images and their adaptation.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
عطیه خان حسین آبادی |
کارشناس ارشد ارتباط تصویری مؤسسه آموزش عالی فردوس مشهد
نشانی اینترنتی
http://www.farhangerazavi.ir/article_107591_76715814fe04caa80139fcd8b56f19f9.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1004/article-1004-2424153.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات