این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
نوآوری های آموزشی، جلد ۱۹، شماره ۱، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی مقایسه انگیزش تحصیلی، خودتنظیمی و خودارزشمندی دانش آموزان تیزهوش و عادی شهرکرج
چکیده فارسی مقاله هدف این پژوهش مقایسه انگیزش تحصیلی ، خودتنظیمی و خودارزشمندی در دانش آموزان تیزهوش و عادی بود. روش پژوهش حاضر،علی مقایسه ای بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان دختر پایه یازدهم که در مدارس تیزهوش و عادی آموزش و پرورش ناحیه یک شهر کرج در سال تحصیلی 98-97 در حال تحصیل هستند، که در مجموع 2107 نفر بود. از طریق روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای یک مدرسه دخترانه از بین مدارس آموزش و پرورش ناحیه یک کرج انتخاب شد و از بین کلاس های پایه یازدهم آن مدرسه یک کلاس به تصادف انتخاب شد و انتخاب نمونه از دبیرستان تیزهوشان به صورت هدفمند بود. آزمودنی ها به پرسشنامه های انگیزش تحصیلی والرندوهمکاران(1992)،پرسشنامه راهبردهای یادگیری خودتنظیمی پینتریج ودی گروت(1990)و پرسشنامه خودارزشمندی روزنبرگ(1965) پاسخ دادند. هدف از این پژوهش بررسی فرضیه ذیل بود: بین انگیزش تحصیلی، خودتنظیمی تحصیلی و خودارزشمندی دانش آموزان تیزهوش و عادی تفاوت وجود دارد. داده ها با روش t مستقل توسط نرم افزار Spss تجزیه وتحلیل شدند. یافته ها، فرضیه فوق را تأیید کرده و نشان دادند که سطح انگیزش تحصیلی ، خودتنظیمی وخودارزشمندی جامعه تیزهوشان بیشتر از جامعه عادی است. بنابراین نتایج فوق بر ضرورت توجه به آموزش مولفه های یادگیری خودتنظیمی ، تقویت باورهای انگیزشی و ارزش گذاری درونی دانش آموزان عادی تاکید دارد چرا که خط مشی صحیح یک رشد تربیتی چه برای تیزهوشان و چه برای افراد عادی از اهمیت خاصی برخورداراست.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Comparison of Academic Motivation, Self-Regulation and Self- worth of Gifted and Normal Students in Karaj
چکیده انگلیسی مقاله The purpose of this study was to compare academic motivation, self-regulation and self- worth in gifted and normal students. The method of this study was causal-comparative . The statistical population consisted of all eleven-year-old girl students studying in the gifted and normal schools of Karaj district in the academic year 98-97, that totally 2107 people. Using cluster randomized sampling, a girls' school was selected from the schools of Karaj district education. Eleven classes of that school were selected randomly and a sample of Gifted high school was targeted. The subjects responded to Valerand and colleagues (1992), Self-Regulatory Learning Questionnaire (Pintrich & De Groot, 1990) and Rosenberg Self- worth Inventory (1965). The purpose of this research was to investigate the following hypothesis: there is a difference between academic motivation, academic self-regulation and Self- worth among gifted and normal students.Data were analyzed by independent t-test using SPSS software. The findings confirmed the above hypotheses and showed that the level of academic motivation, self-regulation and self-worth of the Gifted students is more than the normal students. Therefore, the above results emphasize the need to pay attention to the components of self-regulation learning, reinforce the motivational beliefs and internal values of normal students, because the correct policy of educational development is of paramount importance to both gifted and normal people.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله نظام هاشمی |
دانشگاه علوم انتظامی امین ، تهران،ایران

فاطمه خروطی |
دانشگاه آزاد ،کرج ،ایران


نشانی اینترنتی http://noavaryedu.oerp.ir/article_107719_a8b636303383e6f2b2cfacd351cdee74.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1296/article-1296-2426813.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات