این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 1 دی 1404
نوآوری های آموزشی
، جلد ۱۹، شماره ۱، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
تبیین چارچوب مفهومی اهداف دروه های تحصیلی از منظر اسناد تحولی
چکیده فارسی مقاله
پژوهش حاضر با هدف تبیین چارچوب مفهومی اهداف دورههای تحصیلی از منظر اسناد تحولی انجام شده است. این پژوهش از نظر نوع در دسته پژوهشهای کاربردی قرار دارد و روش آن پژوهش فلسفی از نوع اول: تفسیر مفهوم است. این پژوهش به دنبال پاسخگویی به این پرسش است که از منظر اسناد تحولی صورتبندی اهداف از چه چارچوب مفهومی تبعیت میکند؟ و چگونه در صورتبندی اهداف ساحت علم و فناوری بکارگرفته شده است؟ برای بررسی اسناد تحولی نیز از روش تحلیل متن (تحلیل اسنادی ) به شیوه استقرایی استفاده شد. یافتههای حاصل از تحلیل اسناد تحولی نشان میدهد که چارچوب مفهومی اهداف دورههای تحصیلی تابع رویکرد کلنگر است و از این ظرفیت برخوردار است که به صورت تلفیقی (پیوند میان ساحتهای تربیت) و در حرکتی دایره وار و توسعه یابنده در دورههای تحصیلی حرکت کنند. در این جهتگیری ابعاد شناختی، غیر شناختی و قلمروهای معرفتی (ساحتهای تربیت) در صورتبندی اهداف یکپارچه شده و این امکان را بوجود آورند که تواناییها و صفاتی که به تدریج و در فرآیند تربیت کسب میشوند، به صورت لایهای متراکم شده و در قالب هویت شخصی منعکس گردد. بررسی اهداف ساحتعلم و فناوری بر اساس چارچوب مفهومی مورد نظر نشان داد که سه بعد غیر شناختی، شناختی و قلمرو معرفتی در صورتبندی اهداف مورد توجه قرار گرفته است و از این نظر چارچوب مفهومی از قابلیت بکارگیری در عرصه عمل برخوردار است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
صورت بندی اهداف، اسناد تحولی، چارچوب مفهومی،
عنوان انگلیسی
To explain the conceptual framework of curriculum goals from the perspective of transformational documents
چکیده انگلیسی مقاله
The purpose of this study is to explain the conceptual framework of curriculum goals from the perspective of transformational documents. This research is in the category of applied research in terms of type and its method is philosophical research of the first type: concept interpretation. This research seeks to answer the question of what conceptual framework does the Transformational Documents formulate? And how have they been used to formulate the goals of science and technology? The textual analysis (document analysis) by inductive method was also used to study transformational documents. Findings from the analysis of transformational documents show that the conceptual framework of curriculum goals is subject to a holistic approach and has the capacity to integrate (link between educational areas) and in a circular motion. Developers move into courses. In this orientation, the cognitive, non-cognitive, and epistemic dimensions (domains of education) are integrated into the formulation of goals, enabling the abilities and attributes to be acquired gradually in the process of education. To be compressed into a layer and reflected in a personal identity. Investigating the goals of the field of science and technology based on the conceptual framework in question showed that three non-cognitive, cognitive and epistemic dimensions have been considered in the formulation of goals and in this sense the conceptual framework is applicable in practice.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
آمنه احمدی |
محمود مهرمحمدی |
استاد گروه علوم تربیتی دانشگاه تربیتمدرس (نویسنده مسئول)، تهران، ایران
حسن ملکی |
استاد برنامهریزی درسی دانشگاه علامه طباطبائی
علیرضا صادقی |
دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی
مرتضی طاهری |
دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی
نشانی اینترنتی
http://noavaryedu.oerp.ir/article_107722_d5fc51e58003c39399a5217ce99295ab.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1296/article-1296-2426816.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات