این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
نوآوری های آموزشی، جلد ۱۹، شماره ۱، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی بررسی ویژگی‌های مدیریت مدرسه با رویکرد اسلامی و ارائه مدل مناسب
چکیده فارسی مقاله چکیده این پژوهش در راستای پاسخگویی به مطالبات اسناد بالادستی آموزش‌وپرورش و با هدف شناسایی ویژگی های مدیریت مدرسه با رویکرد اسلامی و ارائه الگوی مفهومی انجام شد. روش پژوهش کیفی و از نوع داده بنیاد است. یافته ها نشان دهنده ابعاد، مؤلفه‌ها و نشانگرهای مدیریت مدرسه با رویکرد اسلامی است که روایی و پایایی آن محاسبه شده است و شامل : 1- مدیر(ویژگی‌های فردی مدیر مدرسه ، سبک رهبری) 2 کارکنان (گزینش و جذب ،نگهداشت ، آموزش ، ارتباطات ، ارزشیابی) 3 دانش‌آموزان (رشد جسمانی ،رشد شناختی ،رشد اخلاقی و دینی ،رشد اجتماعی، ،رشد فنی‌وحرفه‌ای ، رشد هنری ) 4 منابع (سرمایه اجتماعی،سرمایه اطلاعاتی ،سرمایه مالی و فیزیکی) 5 فرهنگ مدرسه ( ارزش‌ها ، نمادها) 6 والدین ( آموزش ،مشارکت) به‌منظور سنجش روایی، ابزار طراحی‌شده در اختیار 25 نفر از صاحب‌نظران و متخصصان موضوعی قرار گرفت که بر اساس محاسبه cviو cvr تعدادی از گویه‌ها حذف و اصلاح شد و درنهایت 228 گویه مورد تایید قرار گرفت . همچنین با توجه به پایایی به‌دست‌آمده (0.86) این ابزار از پایایی لازم نیز برخوردار است. در مجموع می توان اذعان کرد ابزار تهیه شده مشابه ندارد. پژوهشگران با توجه به منابع مدیریتی و منابع اسلامی مورد مراجعه الگوی مفهومی مدیریت مدرسه با رویکرد اسلامی را پیشنهاد نمودند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Modeling and investigating the characteristics of school management regarding with an Islamic approach
چکیده انگلیسی مقاله Abstract This research was conducted to answer the demands of the upstream of education documents, . The purpose of this study was to provide a reliable tool for assessing school management with an Islamic approach and providing a conceptual model for school management with an Islamic approach the research questions were as follows: 1. What are the dimensions, components and indicators of school management with Islamic approach? The research method is qualitative with a grounded theory design. Findings include: 1- We identified dimensions, components and indicators of school management with Islamic approach, after checking its validity and reliability, in 6 dimensions and 20 components and 228 indicators. The classification of dimensions and components of management with the Islamic approach is as follows: Number Dimensions Components 1 Managers 1. Individual characteristics of the school manager 2. Leadership style 2 Staff 1- Selection and Recruit 2- Maintenance 3- Training 4- Communication 5- Evaluation 3 students 1. Physical growth 2. Cognitive development 3. Ethical and religious development 4. Social development. 5. Technical and vocational development 6. Artistic Development 4 Resources 1. Social Capital 2. Information Capital 3. Financial and Physical Capital 5 School Culture 1. Values 2- Symbols 6 Parents 1- Training 2- Participation . To check its validity, the questionnaire was examined by 25 experts and specialists, according to which some of the items were removed and corrected. Finally, a questionnaire with 228 items was verified.In addition, this questionnaire has the appropriate reliability (0.86).
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله حیدر تورانی |
عضو هیأت علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش،

اعظم ملایی نژاد |
سازمان پژوهشی و برنامه ریزی آموزشی

شهره حسین پور طولازدهی |
PhD Candidate in Educational Administration at Khārazmi University


نشانی اینترنتی http://noavaryedu.oerp.ir/article_107724_c545c6f9748a0a87f2349932f2e5c676.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات