این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تحقیقات اقتصادی، جلد ۵۵، شماره ۱، صفحات ۱۶۷-۱۸۶

عنوان فارسی مدل رقابت بنگاه‎ها در بازار انحصار دوجانبه مبتنی بر بازی دیفرانسیلی و با ملاحظه تأخیرهای زمانی در متغیرهای کنترل
چکیده فارسی مقاله در یک بازار انحصار دویا چندجانبه، بنگاه‎ها در یک تعامل استراتژیک، رفتار تولیدی خود را به‌منظور تصاحب سهم بازار بیشتر و در راستای رقابت با همدیگر، با استفاده از سیاست‎های مختلفی تنظیم می‎کنند. تغییر در متغیرهای حالت یک تولیدکننده،با تأخیری پس از اعمال سیاست‎های کنترلی محقق می‎شود. برای بازنمایی این رفتار رقابتی از نظریه بازی‎های دیفرانسیلی بدون ملاحظه تأخیر زمانی در متغیرهای کنترل و با ملاحظه تأخیرهای زمانی در آنها استفاده شده است. در این مقاله با حل دو مدل، تأثیر شرایط مختلف تأخیر زمانی در مورد یکی از متغیرهای حالت (کیفیت) و متغیر کنترل مربوطه (سرمایه‎گذاری در ارتقای کیفیت) بررسی شده است. براساس نتایج به‌دست آمده مشخص شده است که تأخیر، پدیده نامناسبی برای بنگاه‎ها در فرآیند رقابت بین آنهاست و بنگاه‎ها باید آن رفتار تعادلی را که از حل مدل بازی دیفرانسیلی متناسب با چگونگی تأخیری که دارند استخراج می‎شود، از خود نشان دهند. در مورد متغیر حالت کیفیت، با افزایش تأخیرزمانی هر بنگاه، سطح کیفیت پایین‎تری نسبت به شرایط بدون تأخیر حاصل می‎شود. تفسیرهای مشابه در خصوص متغیرهای حالت هزینه متوسط تولید و سهم مصرف‌کنندگان مطلع بنگاه‎ها و نیز در ارتباط با متغیرهای کنترل مربوط به آنها را به‎طریق مشابه می‎توان داشت. طبقه‌بندی JEL: C6، C7، D43، L13، M3، O3
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Competition Model of Firms in Duopoly Market Based on Differential Game and with Delayed Control Variables
چکیده انگلیسی مقاله The firms in duopoly markets adjust their behavior under strategic interactions to attain more market share and try to compete by different policies. In this study, we used non-delayed and delayed forms of differential game model to investigate competition between firms. Regarding quality as one of the state variables and related control variables of two firms, we have compared the results of two models and have discussed about the results of delayed form. When the delay, which is an unfavorable phenomenon, happens, the firms must behave corresponding to the equilibrium relations derived from the delayed differential game model. Effort of each firm to improve its product quality is influenced by either its delay or its competitor’s delay. The firm having less delay is able to achieve higher quality by means of less effort. JEL Classification:C6, C7, D43, L13, M3, O3
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله علی محقر |
استاد، گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران

کیان نجف زاده |
دانشجوی دکتری، گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران

غلامرضا رکنی لموکی |
دانشیار دانشکده ریاضی دانشگاه تهران


نشانی اینترنتی https://jte.ut.ac.ir/article_76156_21ec7dc07426e7ec85b4e352e919b7e7.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/689/article-689-2428856.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات