این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
مطالعات اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی
، جلد ۱۰، شماره ۲۹، صفحات ۱۶۷-۲۰۳
عنوان فارسی
شناسایی و تبیین عوامل مؤثر بر توسعه حرفهای اعضای هیئت علمی با تأکید بر نقش گروههای آموزشی: رویکردی آمیخته
چکیده فارسی مقاله
هدف از اجرای این پژوهش، شناسایی و تبیین عوامل مؤثر بر توسعه حرفهای اعضای هیئت علمی با تأکید بر نقش گروههای آموزشی بود. روش پژوهش آمیخته اکتشافی (کیفی-کمی) است. جامعه آماری در بخش کیفی مقالههای مرتبط با توسعه حرفهای اعضای هیئت علمی بود که از بین آنها 42 مقاله بهعنوان نمونه انتخاب شد؛ ابزار گردآوری دادهها در بخش کیفی چکلیست بود. در بخش کمی، جامعه آماری مدیران گروههای آموزشی و اعضای هیئت علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان (667=N) و نمونه با روش انتساب متناسب به حجم 244 نفر بود. در بخش کیفی، 14 مؤلفه مؤثر بر توسعه حرفهای اعضای هیئت علمی شناسایی شد که اهمیت آنها از نظر اعضای گروه نمونه در بخش کمی مورد تأیید قرار گرفت. این مؤلفهها در دو طبقه عوامل مدیریتی حمایتی و فرایندی دستهبندی شدند. رتبهبندی مؤلفهها با آزمون فریدمن (آماره فریدمن = 58/115 و 05/0p ) نشان داد که مشارکت اعضای هیئت علمی در تصمیمگیری، حمایت مدیریت و مهارتهای پژوهشی بالاترین رتبهها را به خود اختصاص دادهاند؛ با توجه به نتایج پژوهش به نظر میرسد توجه به مؤلفههای شناسایی شده بهعنوان پیشنیاز برنامههای توسعه حرفهای اعضای هیئت علمی به صورت یک مجموعه در همتنیده، زمینه لازم برای توسعه آنان در گروههای آموزشی را فراهم آورد؛ که این سرآغازی برای تغییر و تحول نظام آموزش عالی خواهد بود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The Role of Educational Departments in Professional Development of Academic Members of Universities and Higher Education Institutions: A Mixed Approach
چکیده انگلیسی مقاله
The purpose of this research was to identify and explain the factors affecting the professional development of faculty members with emphasis on the role of educational departments. The research method is mixed (qualitative-quantitative) research. The statistical population in the qualitative section is the articles related to the professional development of faculty members out of which 42 articles were selected as sample; the data collection tool is the checklist in the qualitative section. In the quantitative part of the statistical population, the heads of educational departments and faculty members of Shahid Bahonar University of Kerman (N = 667) and the sample was proportional to the number of 244 persons. In the qualitative section, 14 factors influencing the professional development of faculty members were identified, whose importance was acknowledged by faculty members and heads of departments in the quantitative section. These components were categorized into two categories of supportive and process management factors. Component ratings with Friedman test (Friedman statistic = 11.58 and p < 0.05) showed that faculty members' participation in decision making, management support and research skills were highest. Based on the results obtained, it seems that attention to the components identified as a prerequisite for faculty development programs as a cohesive set provides the necessary context for their development in educational departments, which is the beginning of change in higher education system, respectively.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
حانیه اسمعیلی ماهانی |
دانشجوی دکتری مدیریت آموزش عالی، گروه مدیریت و برنامهریزی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
جواد پورکریمی |
استادیار گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
سید محمد میرکمالی |
استاد گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
احسان جمالی |
استادیار سازمان سنجش آموزش کشور، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
http://jresearch.sanjesh.org/article_39886_4efbe0f9e3e9c3f25616411ac03e3aa4.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1117/article-1117-2430204.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات