این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
مطالعات اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی
، جلد ۱۰، شماره ۲۹، صفحات ۲۰۵-۲۲۷
عنوان فارسی
انتخاب مدل تشخیصی شناختی مناسب برای آزمونهای درک مطلب (مورد مطالعه: آزمون کارشناسی ارشد رشته زبان انگلیسی)
چکیده فارسی مقاله
سنجش تشخیصی شناختی، نوعی از سنجش آموزشی است که با بهکارگیری مدلهای روانسنجی به تعیین و تشخیص نارساییهای یادگیری کمک میکند. با توجه به اینکه مدلهای زیادی در این زمینه وجود دارد؛ انتخاب یک مدل تشخیصی شناختی مناسب برای تحلیل دادهها اهمیت زیادی خواهد داشت. هدف از اجرای پژوهش حاضر، تعیین مدل مناسب برای آزمونهای خواندن و درک مطلب است. دادههای مورد بررسی در این پژوهش شامل پاسخنامه 3000 نفر از شرکتکنندگان در آزمون سراسری کارشناسی ارشد رشته زبان انگلیسی بوده است که از بین 16044 شرکتکننده به صورت تصادفی انتخاب شدهاند. روش کار به این صورت بود که پس از تشکیل ماتریس Q مدل کلی (G-DINA و LCDM)، دو مدل جبرانی (ACDM و DINO) و دو مدل غیر جبرانی (RRUM و DINA) برای مقایسه در نظر گرفته شدند. ازنظر شاخص برازش ماکزیمم خی-دو هیچیک از مدلها برازش نداشتند؛ ولی در مقابل نتایج شاخص SRMSR نشان داد که همه مدلها برازش قابل قبولی با دادهها دارند. در مقایسه بین شاخصهای برازش نسبی مشخص شد که مدلهای G-DINA و ACDM برازش بهتر و مدلهای DINO و DINA برازش ضعیفتری نسبت به سایر مدلها دارند. در بررسی شاخص برازش سؤال نیز فقط مدلهای G-DINA و LCDM با همه سؤالها برازش مطلوبی نشان دادند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
سنجش تشخیصی شناختی، ماتریس Q، مدل کلی، مدل جبرانی، مدل غیرجبرانی،
عنوان انگلیسی
Choosing an Appropriate Cognitive Diagnostic Model for Reading Comprehension Tests: A Case Study of the Graduate Entrance Exam of the English language
چکیده انگلیسی مقاله
Cognitive Diagnostic Assessment is a type of educational assessment that serves to identification and diagnosis of the learning disabilities through the application of psychometric models. Presence of numerous models, makes it crucial choose an appropriate Cognitive Diagnostic Model for data analysis. The purpose of this study was to determine a fitting model for reading comprehension tests. The examined data in this study were included responses from 3,000 participants in the Graduate Entrance Exam for English language field, which were selected randomly out of 16044 people. After Creation of matrix Q, two general models (G-DINA and LCDM), two compensatory models (ACDM and DINO) and two non-compensatory models (RRUM and DINA) were considered for comparison. In terms of Chi-squared maximum Fit Index, none of the models were fitted; but in contrast the results of SRMSR index showed that the fit of all data were acceptable with the data. A comparison of Relative Fit Indices cleared that G-DINA and ACDM models have a stronger fit and DINO and DINA have a poorer fit in comparison to the other models. Also, investigating the Question Fit index showed that only G-DINA and LCDM have a fit with all questions.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
ریحانه رحیمی |
دانشجوی دکتری سنجش و اندازه گیری، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، ایران
علی دلاور |
استاد گروه سنجش و اندازهگیری، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، ایران
جلیل یونسی |
دانشیار گروه سنجش و اندازهگیری، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، ایران
زهره سادات نصیری |
کارشناسی ارشد سنجش و اندازهگیری، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، ایران
نشانی اینترنتی
http://jresearch.sanjesh.org/article_39887_3c57dd20e0649d3aeb4294bddeb40b74.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1117/article-1117-2430205.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات